Forum

HJÆLP! Overgødning!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 14. juni 2012 kl. 14.21

Jeg er ved at lære at få grønne fingre, og jeg har formået at gøre mandarin kerne til en fin lille plante! Men jeg var så dum at eksperimentere med citrusgødning!

Nu hænger de få blade den har! Nogle af dem er helt slatne. Jeg har givet den en lille tår vand, men hvad skal man dog gøre når uheldet er ude? :(

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. juni 2012 kl. 14.31

Hvis du har givet for meget gødning virker det som salt på den. Gødning er salte som trække væske ud af cellerne på den og du kan ikke gøre ret meget, især ikke hvis den har stået i et stykke tid . Hvis du havde opdaget det i tide kunne du enten have fjernet jorden omkring rødderne eller have skyllet jorden igennem, men da den hænger med bladene er det for sent .....Desværre

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2012 kl. 14.37

Hej Line Marie Thomsen

Måske skulle du give den en chance....
Løsn rodklumpen forsigtigt - skyl den i regnvand / afkølet kogt vand, så rødderne slipper det meste af jorden.
Skaf citrusjord / havekompost + havejord + groft sand blandet i forholdet 1:1:1 og plant den så i frisk potte.
Vand meget sparsom / slet ikke.
Stil den i skygge en ugestid og se om der sker en bedring.

Hvor der er liv er der håb -

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 14. juni 2012 kl. 14.38

Så planten vil dø? Kan jeg være heldig at den overlever? Kan jeg gøre noget? give dem mere eller mindre sol? vand, intet vand?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 14. juni 2012 kl. 14.40

Den står i citrusjord nu, men den er jo ret ny og den har sarte rødder. Jeg vil aldrig være utålmodig med planten igen. men nu har jeg givet den skygge, kryds fingre :/

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. juni 2012 kl. 18.59

Hvordan kunne du gøre det imod den.........

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 14. juni 2012 kl. 19.29

Jeg ved det ikke, jeg har jo nærmest gået og snakket og aet den i al den tid! :( Jeg tror bare det gik for hurtigt med vandingen...Håber den overlever.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. juni 2012 kl. 19.57

Vi andre har også gået og rodet i jorden for at se om ikke det snart dukket op og dervedl ødelagt mere end hvad godt er . Så det er meget normal iblandt folk med grønne fingre......vi mangler tålmodighed.

Nyt svar til emnet »HJÆLP! Overgødning!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > HJÆLP! Overgødning!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider