Forum

Pekannød til pekantræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 24. juni 2012 kl. 14.29

Hej, jeg leder efter et nyt projekt og her er planen:

1. Få fat i en pekannød fra en ”julepose” eller lign og plante den i fugtigt muld

- Vil den spire hvis den måske er et år gammel? Hvor lang tid vil det tage? Skal jeg gøre noget andet for at få den til at spire?

2. Jeg ønsker at have den som stueplante i nogle år, indtil jeg slår mig ned i et fast hjem med en stor have.

- Vil den kunne klare sig som stueplante, og hvad kræver det? Vil den kunne klare sig i dansk skema?

PS. Hvis det viser sig at være håbløse drømme, kan i så komme med nogle forslag til hyggelige planter?

Jeg har prøvet at få en lille mandarinkærne til en fin lille plante, så ikke citrusplater.

Gerne planter der kan blive til et træ, eller flerårig. Skal kunne tåle livet som stueplante. Ikke kaktusser eller sukkulenter.

Undskyld for de mange spørgsmål på en gang, og hav en dejlig dag.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 14.38

Min mormor havde held med en dadel som hun fik til at spire, den havde hun i mange år. Her skal du nok gå efter friske dadler fra indvandrebutikkerne . Min mormors var godt nok fra de dadler man spiser til jul .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Willum J., 24. juni 2012 kl. 22.14

Min mor havde engang et johannesbrødtræ i stuen. Det voksede
i flere år.
Måske havde hun kærnen fra en rejse sydpå, men johannesbrødfrugter kan vist købes tørrede i helsekostbutikker.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 22.31

Der findes en bog om frø og såning og her i er en masse forskellige eksemplar på hvad man kan så og hvordan. Jeg kan ikke lige komme på hvad den hedder, kun at forfatteren er svensker. Bogen kan lånes på biblioteket.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2012 kl. 23.40

Bogen hedder frøbogen og er skrevet af ulla Hasselmark ,fra 2002 og fra Høst forlag .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 25. juni 2012 kl. 0.19

Hej Line Marie.

Det er ikke helt umuligt forsøg du har gang i:-) lige på denne tid af året er det ikke nemt at få fat i en forholdsvis frisk pekannød, men til jul er perfekt tidspunkt. Fisk de pekannødder fra du kan få fat i og lig dem i en pose og smid dem i køleskabet. Nødder skal have en kuldeperiode før kernen vil spire og skal helst ikke være totalt knastørre, da de så er svære at få liv i igen. Hvis du lader dem ligge fra jul til midten af marts i køleskabet, og du så ligger dem i spagnum iblandet lidt sand og holder dem lettere fugtig, uden de drukner i vand. Stil dem forholdsvis lunt, så har du næsten med sikkerhed små spirende nødder i løbet af april måned.
Pekannødder kan sagtens klare sig i DK, men om de kan modne nødderne er en anden sag, da de kræver en del varme.
Lars Westergaard fra www.westersgaards.dk er ved at teste nogle Pekannøddetræer her hjemme og arbejder på at finde frem til nogle sorter den kan modne nødderne i dk. Tjek hans hjemmeside og læs lidt om de par sorter han har.

Held og lykke:-)

Mvh. Michael

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Kirkegaard, 25. juni 2012 kl. 13.14

Jeg ved ikke noget om pekan-nødder og deres spireevne, men andre projekter kunne være at plante toppen af en ananas eller en kokosnød. Ved at en bruger på Chilifan.dk har gang i en kokosnød og jeg tror det var en herinde der havde haft en ananaspalme der endda satte en enkelt frugt.
Anne

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 25. februar 2013 kl. 19.29

Jeg har lige fået en pekannød til at spire. Mit projekt starte med at jeg skulle plante nogle bananfrø, som skulle ligger i 10 dage i varmt vand. Jeg har også lagt en pekannød i samme vand, som skulle skiftes hver dag. Jeg har ladet den ligger længere tid, til der var kommet en revne i skallen. Jeg viste ikke om den var i gang med at rådne eller spire, så jeg har lagt den med potte med spagnum i. Så kom jeg i tanker om det kunne være, at de kunne være enten hun eller han-planter, så for at give den bedre muligheder fremover, har jeg lagt 2 nødder i varmt vand igen, denne gang dem, som har ligget i køleskabet i et par måneder.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. februar 2013 kl. 9.12

- husk at planten skal have kold overvintring - den vil ikke klare sig i stueklima om vinteren -

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 3. marts 2013 kl. 12.00

Mit forsøg gik ikke så godt, der kom ganskevidst revne i nødden da jeg kom den i jord, men så kom der muk på.. øv. prøver igen en anden gang.

Det er helt sikkkert overvanding, dumme mig :p

Nyt svar til emnet »Pekannød til pekantræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Pekannød til pekantræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider