Forum

Min banan mynte!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 9. juli 2012 kl. 11.55

Hej alle,

Jeg er stor mynte-nørd og har virkelig mange sorter. Nogle er mere VIP for mig end andre.

Men har en Banan Mynte og den står i vindueskarmen da, den ikke kan tåle frost. Den står under en UV lampe og dufter middelt sødt af banan og flotte små lilla blomster.

Men mit spørgsmål er så;

Skal jeg klippe den ned til efteråret når de andre i haven bliver klippet ned? Eller skal den "bare" overvintre som alm. stueplante?

Jeg ved ikke om den er en "kunstig" mynte, så jeg samler de "døde" blomster i en pose. Der sidder små frø på ligner det. Kan jeg plante dem til foråret mon?

Skriv løs :)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. juli 2012 kl. 16.28

Den er ikke kunstig, men har hjemme i varmere himmelstrøg end her. Det samme gælder marrokansk mynte. Der findes mange foreskellige mynter og de kan let krydse sig med hinanden.

Med hensyn til din mynte så ville jeg vente med at klippe den ned til foråret, hvor den skal til at gro igen, og så bare sætte den køligt men frost frit . Men stadig holde den fugtig. Det er en fugtig elskende plante , så vand er vigtig .

Med hensyn til om den har sat frø, så kan du prøve at så nogle af dem nu og se om der sker noget, hvis ikke, er det sikkert ikke frø. Eller også er de ikke modne .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 9. juli 2012 kl. 16.51

Mange tak for svar Søren - sætter jeg stor pris på!

Jeg prøver at plante nogle frø her om nogle uger efter min ferie. Og gemmer nogle til tørre og prøver til foråret.

Kunne være meget dejligt med flere af den sjove Banan Mynte :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. juli 2012 kl. 18.22

Hvor har du fået den fra ?, jeg har en som hedder chokolade mynte, men som mest lugter af pebermynte .
Jeg har mine i krukker for at undgå at de blander sig.
Jeg har haft omkring 30 stk. I et bed i haven men efter et par år havde de blandet sig og nogen var gået til, så det blev sløjfet igen .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 9. juli 2012 kl. 18.32

Købte den i starten af foråret på en planteskole. Duftede og lignede ikke rigtig en mynte og duftede bestemt ikke af noget. Men stille blev de to store og duftede fint sødt og nu store (30cm) høje flotte og grønne :) med blomster.

Uha den har jeg også :) har ca 22 forskellige i et bed - self. lidt spredt for de ikke mixer og blander sig for meget.

Har du kiwi mynten? Den findes kun i New Zealand - men måske nogle "heroppe" har den :)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. juli 2012 kl. 19.22

Kivi mynten har jeg hørt om, men vist ikke haft. Jeg kan ikke huske dem alle , ud over polejmynte, pebermynte, marokkansk mynte, spearmint og hvad de ellers hed. Det er mange år siden jeg havde dem.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 9. juli 2012 kl. 19.34

Dem har jeg dog også :)

Hvornår er det bedst at klippe dem ned så? "Nogle" mener før blomstringen for de ikke bruger all energien på blomsterne og får den bedste aroma. Mens andre mener efter blomstring?

:)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2012 kl. 19.35

Den letteste måde at formere mynter på er ved stiklinger - de er meget hurtige til at slå rod, så du kan lave masser af nye planter allerede nu :)

Det er bare at klippe nogle skudspidser af på 5-6 cm, trække de nederste blade og sætte dem i jord, som du holder fugtig. Så har du nye planter i løbet af få uger.

Nyt svar til emnet »Min banan mynte!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Min banan mynte!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider