Forum

Plantebakker, hvordan vander man bedst

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 2. marts 2013 kl. 20.07

Jeg har købt 5 stk. Plantebakker på nettet, i hver bakke er der plads til 200 frø og havde en forestilling on at jeg nu rigtigt skulle til at lave mine egne tomatplanter osv. Jeg havde forestillet mig at de bare skulle stå i nogle bakker, så de kunne undervandes via det hul der er i bunden af hver plantehul. Men nu siger naboen at det ikke vil fungere da jeg vil risikere at drukne dem. Han siger at de på mange planteskoler har sådan nogle kar, med et stykke tekstil i bunden, som man stiller bakkerene på også trækker tekstilen vand op fra et eller andet vanddepot, jeg kan ikke rigtigt se det for mig, er der en der kan forklare eller evt. Et billed.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. marts 2013 kl. 20.20

1ooo planter?

Et velkomponeret billede vil øge dine chancer for et svar.....

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. marts 2013 kl. 22.21

Hej Johnny Hvis det er såkaldte speedlingsbakker du har købt, hvor jeg kender 66 - 112 - 252 - og 350 huls bakker i mål: 535 x 310 x 38 mm, det er nok ikke det rigtige, da du vil få problemer med vandingen. Mit kendskab til såning i disse bakker er at de står på vandtætte borde hvor vandingen foregår automatisk i samspil med f.eks. lys og varme, bordene fyldes med vand (2-3 cm) efter nogle minutter tømmes de igen. Henry G.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 3. marts 2013 kl. 6.34

Hej Henry G
Da jeg nu kender det rigtige navn "speedlingbakker " og en hurtig søgning på nettet, er jeg ikke utilbøjelig til at give dig ret. Det var et tilfælde jeg faldt over dem, og umiddelbart virkede det smart men så sikker er jeg ikke på mine evner til at vande, så de må gå ind under betegnelsen, spildte investeringer. Og Tom, jeg var godt klar over at det var mange huller men de blev kun solgt i pakker af 5 stk. Og jeg læste godt nok ikke alt det med småt, men jeg mener ikke der stod at man skulle bruge alle hullerene ;-)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. marts 2013 kl. 11.49

Man kan jo gøre tingene mere eller mindre komplicerede, alt efter temperapent. Og i de her "Bonderøven-tider" er det åbenbart in at hylde princippet "Hvorfor gøre detenkelt, når det kan kompliceres" ?
Jeg har også ladet mig frist af et par såkaldet pluck-box. De er billigt til salg. " stk for en god flaske rødvin.
Med hensyn til dit spørgsmål om hvordan man vander bedst, det ved jeg ikke. Men jeg kan fortælle hvordan jeg gør, og det fungerer fint, enkelt og let for mig.
Jeg har bukket et par zinkbakker, og i bunden har jeg lagt et udtjent badehåndklæde (det suger godt) og så stiller jeg bare alle mine småpotter ovenpå, og med jævne mellemrum hælder jeg lidt vand i bakken - så kan de drikke hvis de føler trang til det. Men aldrig så meget vand at der står klart vand i bakken, bare så håndklædet er gennemvådt. Og jeg behøver bare at hælde i det ene hjørne.
Jeg bruger ofte små spaghnumpotter og så har jeg også købt en bunke små 8cm plastpotter. De kan jo vaskes efter sæsonen og genbruges 100 gange.
Spaghnumpotterne har en stor våd overflade der fordamper meget vand, så jeg lægger som regel plastik over når jeg bruger dem, altså indtil planterne spirer, så må de ikke lukkes inde.
Mit billede er ikke helt godt, men du kan vist få et indtryk af herlighederne.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. marts 2013 kl. 11.54

Nåh billedet ville ikke med i første omgang (og min stavekontrol ville åbenbart heller ikke hjælpe mig !)
Men så prøver jeg da bare igen.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 4. marts 2013 kl. 12.41

Super, så kan de da bruges, jeg havde høre at man skulle lave et system med en bakke som blev fyldt vand i med intervaller og efter et par minutter skulle vandet så løbe fra igen, og det kunne jeg ikke rigtig se for mig hvordan jeg skulle lave.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. marts 2013 kl. 19.57

Billige hundetæpper er også supergode som undervandingsmåtter. De skal bare klippes til.
Jeg bruger gamle bradepander, men det er ikke så fint som zinkbakker :-).
Hilsen og god fornøjelse.
Anne Marie

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. marts 2013 kl. 21.24

Hej Anne Marie
Jeg er nu også ret sikker på, at frøene og småplanterne er ret ligeglade med om det er fint eller ikke fint !
Til gengæld så tror jeg, at de ret hurtigt ligesom vores børn fornemmer og reagerer på vores omsorg, og altså især hvis vi ikke er omsorgsfulde !

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik T., 10. marts 2013 kl. 20.50

Som underlag bruges fibermåtter, det koste kun ca. 20 kr/m2 - og kan genbruges mange gange.

Kan købes her:

www.zinkbakken.dk/index.php/vattex/vattex.html

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. marts 2013 kl. 9.30

Selvfølgelig kan man vælge at købe "Fibermåtter" til 20 kr/m²
Men hvorfor bruge så mange penge,når man kan købe hundetæpper, som Anne Marie skriver, for mindre end det halve. Og hundetæpperne eller spejdertæpperne som de også kaldes er jo lavet af samme materiale, og de virker fortrinligt som undervandingsmåtter. De kan bl.a. købes i Jysk.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 11. marts 2013 kl. 12.03

... på tilbud i denne uge

jysk.dk/search?query=spejdert%C3%A6ppe

Nyt svar til emnet »Plantebakker, hvordan vander man bedst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Plantebakker, hvordan vander man bedst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider