Forum

Fortunella japonica

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik H., 26. marts 2013 kl. 18.53

jeg har lige købt en sådanne ca 60 cm. høj med fine bær på og forstiller mig at den skal stå i stuen i en stor selvvandingspotte jeg har fra tidligere. Stuen er desværre morgensol vendt som den vist ikke er såå glad for men sådan er det nu engang.

Jeg forstiller mig at den til sommer skal ud og stå op af en mur, hvor der ikke er direkte sol på, måske lidt sent om aftenen i løbet af højsommeren.

Jeg forstiller mig at den skal »overvintre« i min stue trods der anbefales ca. 5 - 10 grader for dette.

Jorden angives til at skulle være: Krafitig, næringsrig
Vanding: må ikke overvandes.
Gødning: reglemæssig gødning med alsidig gødning

altså da jeg er dum som en dør til planter forstår jeg ikke meget af ovenstående.. Jeg har lige plantet den om med en pose jord jeg havde stående fra et havecenter som var meget tør da den har ligget i skuret i et år eller to. selve planten var også nærmest totalt udtørret og nu da jeg ikke må »overvande« og på internettet ser billeder af »overvanding er at planten «sejler» rundt i vand på jorden omkring den, mener jeg nok at jeg kan styre det. Især fordi jeg jo har en selvvander som jo blot sender overskydende vand videre…
Altså så et af mine spørgsmål er, skal jeg være «doven» og lade planten suge vand af en totalt fyldt selvvander? eller kun bruge selvvanderen som dræn for overskydende vand?

Hvor ofte skal jeg vande den og hvor meget (i liter tak :-) )
Hvilken gødning er «alsidig» og hvad er endelig «regelmæssig" gødning, en gang i kvartalet, en gang pr. måned, hver uge?

Der står tillige at planten kun er til dekorations formål, trods det skulle være spiselige bær. Nogen der mener der er nogen hindring for at jeg spiser bærene? måske først dem der kommer næste år så jeg er sikker på at der ikke er noget giftigt snaks i dem?

venligst
Henrik

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Kromann, 26. marts 2013 kl. 22.08

Hej Henrik. Det jeg kender til planten vil jeg skrive. Så kan andre evt. supplere med det de ved.
De frugter der sidder på planten er citrus frugter. De skulle ikke smage godt som de er, men man kan godt hvis man nænner at plukke dem, lave marmelade af dem.
De starter med at være små grønne og ender med en størrelse som en golfkugle og orange, og man spiser dem først når de er modne.
Planten skal have meget lys og gerne køligt om vinteren. Min mor har en der har klaret vinteren godt i år, selvom den har stået inde i varmen, men dog tæt på et vindue.
De skal helst have godt med lys.
Det kan godt være svært at give dem den rette mængde vand om vinteren. Forkert vanding kan få frugterne eller bladene til at falde af.
Den vil være rigtig glad for at komme ud når vejret er blevet til det. Blot skal du passe på hvis du vil bevare den pæn at du akklimatisere den. Den skal langsomt vænnes til den stærke sol.
Hvor meget vand du skal give den er svært at sige da det kommer an på placering og alt muligt andet. Men om vinteren mindre end om sommeren.
Mht. til gødning skal den helst have citrusgødning. Normalt gøder man ikke om vinteren men der står gerne på pakken hvornår.
Held og lykke med den.
Venlig hilsen
Mikael

Nyt svar til emnet »Fortunella japonica«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Fortunella japonica

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider