Forum

Slatne kaffeplanter – hvad gør jeg galt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mathias H., 4. april 2013 kl. 9.03

Kære plantekyndige. Jeg har et problem med mine kaffeplanter. Jeg tror de er døende. Jeg har haft dem i 2 års tid nu, jeg vander dem regelmæssigt og bruger korrekt gødning i sommerperioden. Jeg har en lille forstøver til bladene, som jeg anvender ofte. Men det er stadig som om planten langsomt dør. Prøv at tjekke billedet. De står i vindueskarmen, men ikke i direkte sollys, men står lyst (de får 1 times aftensol).
Hvad skal jeg gøre? Skal de flyttes? Vander jeg forkert? Er det sygdom?
Med venlig hilsen fortvivlet student, Mathias Heitmann

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. april 2013 kl. 16.19

Hej Mathias H.

På billedet ser det ud til, at mange små planter prøver at kæmpe om plads til rodudvikling - mere plads og et par andre forandringer kan måske gøre forskellen...

Så jeg vil foreslå deling og ompotning med én plante pr potte til en ikke-kalkholdig meget luftig jordblanding. Prøv for eksempel: 2 dele groft sand, 2 dele bøgeskovmuld og 1 del havekompost.
Tilsæt evt 1/2 - 1 dl trækul pr potte blandet godt med de øvrige bestanddele (knus evt større stykker trækul med en hammer / en stor sten).

De første 14 dage efter ompotning gødes ikke - men vand kun med regnvand. Efter de to første uger: Fortsæt med kun at vande med regnvand tilsat den gødning, du plejer at anvende.

Hæld regnvand i din forstøver og brug den et par gange om ugen
Det er vigtigt, at jorden tørrer lidt - men ikke bliver knastør! - mellem vandingerne. Der må ikke stå vand i underskålen mere end ca 15 minutter. Så vanding hver tredje eller fjerde dag burde være tilstrækkeligt.

Efter ompotning holdes planterne helt væk fra direkte sol - og sørg for at nattemperaturen ikke kommer under 18 grader.

Og lad derefter Forum's læsere få en rapport om kaffeplanternes tilstand ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias H., 8. april 2013 kl. 10.11

Hej Lone

Tusinde tak for hjælpen. Det var sørme en omfattende beskrivelse. Jeg er dog en stakkel københavnerstudent, og har ikke sådan let adgang til alle mulige haveting. Der er dog noget kompost i vores gård og nogle kuglegrille, jeg måske kan finde noget kul i.

Jeg har indtil videre gjort noget, du har foreslået. Jeg har taget de mindste kaffeplanter og plantet dem om i egne små krukker. Nu må vi se om de små fætre overlever turen. De oprindelige krukker med de store kaffeplanter, ser derimod ud til at have fået det bedre: Nu vokser de lidt kraftigere med nye blade m.m.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias H., 8. april 2013 kl. 10.12

Her er de små kaffeplanter i egne potter:

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias H., 8. april 2013 kl. 10.17

Jeg har tænkt mig at potte dem om senere, når jeg får mere tid til det. Så prøver jeg med 2 dele groft sand, 2 dele pottemuld og 1 del havekompost samt 1/2 - 1 dl trækul (briketter eller hvad der nu findes til over i kuglegrillene i gården).

Jeg har også et andet projekt kørende. For 2 år siden købte jeg bl.a. nogle olivenfrø. Disse var dog ikke blevet germineret, så jeg måtte ligge den i køleskabet. Jeg glemte dog at fortsætte projektet sidste sommerperiode, så de har nu fået godt 1,5 år i køleskabet. Nu har jeg fundet dem frem og næste skridt er at iblødsætte dem i noget svovlsyre/saltsyre/NaOH eller lignende, og efterfølgende lade dem ligge i fugtig, varm såjord, så de kan spire.

Jeg havde også planter om at bygge et såkaldt windows-farming herhjemme i vinduet, men jeg ved ikke, om jeg når det hele. Uha.

Mvh Mathias

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chaib S., 12. januar 2016 kl. 5.50

Hej

V
Hvad er bedst at gøde sine 1,5 år gamle kaffeplanter med?

Nyt svar til emnet »Slatne kaffeplanter – hvad gør jeg galt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Slatne kaffeplanter – hvad gør jeg galt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider