Forum

Runkne kaktus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René Wutborg, 18. april 2013 kl. 17.48

Denne kaktus på 36 år var indtil for ca. 5 år siden grøn og saftspændt overalt. Så meget at de enkelte aflæggere sad kilet ind mod hinanden. De sidste år har det kun været de øverste dele, de nederste dele er skrumpet meget, blevet runkne og ret bløde (ikke rådne) og svagt gullige. Planten blomster stadig hvert år, den øverste grønne del virker sund og planten er blevet pottet om ca. hvert 9-10 år. Kan det være et alderdomstegn eller...?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 18. april 2013 kl. 19.19

Hej Rene

Den mangler sandsynligvis næring. Den ser ikke ud til at have været omplantet længe. Jorden er sikkert udpint.
Kaktus skal som andre planter omplantes og have ny jord at leve af. De skal også gødes i vækstperioden. Den skal nok blive pæn igen.

I stedet for at omplante den som den er nu med hele molevitten, kan du tage nogle aflæggere af den, og plante dem i hver deres potte i god og drænet jord. Når de har slået
rod og er kommet i vækst, kan du begynde at gøde dem.
Ældre planter vil typisk forkorke en smule for neden. Jeg synes ikke, det gør noget.

Mvh. Marie Louise

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 18. april 2013 kl. 22.23

Det er en flot kaktus , som trænger til nyt jord og en størrer potte , det ligner en echinopsis , men uden blomster er det svært at sætte navn på , tynd lidt ud og brug dem som stiklinger, man kan altid glæde venner og bekendte med en kaktus......

Peter A.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Wutborg, 19. april 2013 kl. 12.46

Mange tak for svarerne. Jeg prøver en ompotning. Har været tilbageholdende med det pgr. af plantens alder, da jeg tænkte at det kunne virke stressende.

Nyt svar til emnet »Runkne kaktus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Runkne kaktus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider