Forum

Søger navn på smuk blomst/plante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Elise Bruus, 9. maj 2013 kl. 17.21

Jeg har denne her meget smukke plante/blomst (den kommer vist ikke med blomster) i min vindueskarm, som har de smukkeste blade. De er vinrøde på undersiden og oversiden har grønne sølvskærsagtige striber med en vinrød kant og midte. Der er små hår på bladene, og bladene sidder i par, hvor nye blade vokser ud i midten mellem dem - dette gør, at planten med tiden bliver til en "hængeplante" efterhånden som bladklyngerne vokser ud over pottekanten. Den er så fin, striberne ser nærmest malede ud på bladene. Jeg vil gerne vide, hvad den hedder, så jeg kan finde mere info om, hvordan jeg bedst plejer den. Den er vist rimelig almindelig herhjemme i Danmark som stueplante - man har i hvert fald kunne få den i små potter i Netto. Håber at nogen kan hjælpe mig :)
Mvh.
Anna

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 9. maj 2013 kl. 20.24

Hej Anna......tror det er en vandrende jøde du har.......prøv at Google den..

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Elise Bruus, 10. maj 2013 kl. 15.32

Tak - det er selvfølgelig sådan én jeg har :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 26. maj 2013 kl. 9.49

Kan nogen hjælpe mig med navnet på denne smukke plante. Planten kommer oprindelig fra Fayence i Sydfrankrig, og kan kun leve udendørs om sommeren.
Når vinterfrosten nærmer sig - tager jeg nogle sunde skud, og så overvintrer den i vindueskarmen. (se billedet)
Planten skal om sommeren placeres lyst men kan ikke lide den direkte sol.
Da planten ikke altid er villig til at blomstre, men af og til også skrænter lidt - kan nogen måske fortælle mig lidt om hvad den ønsker sig af jord-og gødnings forhold.
På forhånd tak for svaret.
Mvh.
Lizzi

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. maj 2013 kl. 23.55

Hej Lizzi.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med navnet på planten, men jeg havde den selv for en del år siden ( hjembragt fra Spanien)
Det lykkedes mig at holde liv i den i et par år. Min mor ( som ikke er her mere) fik også et skud, som blev til en imponerende stor hængeplante med hundreder af blomster.
Da det er en sukkulent af en art, så prøv at google hvilken jordblanding, der vil være optimal til denne smukke plante. Held og lykke med den :-)

Hilsen AG

Nyt svar til emnet »Søger navn på smuk blomst/plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Søger navn på smuk blomst/plante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider