Forum

Brændeneldegødning til chilli

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Garde, 4. august 2013 kl. 10.20

Hej! Vi dyrker som nye planteelskere en masse chilliplanter i vindueskarmen, og nu tænker jeg at det kunne være sjovt at lave noget gødning af brændenelde.

Men hvor meget skal man bruge til de små chilliplanter, og hvordan kan man se på dem om de er sultne….?

Jeg ved at man skal fermentere brændeneldeplanterne en uges tid, og så blande vandet op. Mere ved jeg dog ikke om det, og nettet er nogle gange et dårligt sted for præcis information..

På forhånd tak:)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. august 2013 kl. 12.51

Hej Jacob Garde

Havenyt er til gengæld et godt sted for præcis information ;-)

Karna Maj har i artiklen "Ekstra kvælstof" gennemgået symptomerne hos planter på mangel på kvælstof - og har også gennemgået en lang række tiltag for at afhjælpe tilstanden.
Du finder artiklen ved at skrive titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's hjemmeside.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Garde, 4. august 2013 kl. 19.10

Ok, tak for info:) Lone - og Karna

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2013 kl. 16.05

Husk lige- at nældevand stinker helt forfærdeligt råddent, så det er bedst til planter udenfor, ikke til potteplanter inde.

Når jeg laver nældevand kommer jeg nælderne (En god stor armfuld) i en sæk (de der store af net til kartofler/gulerødder er fine)- og så i min regnvandsbeholder. Efter en uge-ti dage tages sækken op, og indholdet kommer i komposten minus sæk. (Den kan så kasseres) Vandet vandes herefter ud efter behov, især roser og køkkenhaven kan lide det. Eller skrantende planter...

Har man en regnvandsbeholder med slangekobling- er det nok, det nemmeste, jeg har ingen, så jeg vander med vandkanden...

Det med sækken er mest praktisk, så bladende oa ikke stopper noget ved udvanding. Man kan formentlig også bare klippe nælderne i småstykker med hæksaksen, men stænglerne holder længe, dvs er længe om at nedbrydes, så er man til pæne bede kan de være generende.

Mvh
Tine- der flittigt bruger nældevand- og det stinker råddent!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2013 kl. 16.18

Forresten: Hvis du orker at skylle ølflasker/dåser og mælkekartoner (men ikke frugtyoghurt- men gerne andre surmælksprodukter), så er dette vand fortrinligt til planter. Det kan dog ikke erstatte gødning, og resterne fra vin- og ølbrygning, hvis du engang skulle begive dig ud i slige excesser- er fine til køkkenhaven.

Øl (og vin) er næringsrigt men alkohol er et organsisk opløsningsmiddel, der skal tyndes noget op, ellers kan det være skadeligt. Papvin kan også bruges- altså skyllevand heraf.

Mvh
Tine- der har "Kloge koners råd til havemænd" som lystlæsning.

Nyt svar til emnet »Brændeneldegødning til chilli«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Brændeneldegødning til chilli

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider