Forum

Småplanter blevet tynde og aflange…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 29. marts 2014 kl. 9.35

jeg har sået nogle planter i vindueskarmen i et østvendt vindue og planterne har fået meget lidt lys så de er blevet aflange, tynde og svage..
jeg glemte at stille dem i drivhuset om dagen, så de stod der fra de blev sået omkring d. 15 marts og 1½ uge frem. Derefter begyndte jeg dog at stille dem i drivhuset om dagen så de kunne få mere lys og jeg slukkede for varmen i det værelse de står i om natten.

er der nogen kan se hvilke af planterne som jeg burde så om igen, og hvilke som stadig er gode nok..
i kan se alle planterne her:
www.havebazoom.dk/fotoalbum/off_topic/1391-smaaplanter

under hvert billede er der en lille grå boks hvor der står hvilke planter der er hvad..

håber i kan hjælpe mig..

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2014 kl. 8.26

Jeg synes ikke, at det ser alarmerende ud :)

Både tomat, chili og kål kan plantes dybt i potterne, når du planter dem ud, så det vil tage det ranglede af dem. Og jeg synes ikke, at resten så så slemt ud - måske skulle du så lidt ny salat, for den er lidt følsom over for dyb plantning.

Det sidste billeder ligner spinat :)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 30. marts 2014 kl. 8.42

hvad med peberfrugt og agurk kan de også plantes dybt?

så er der blomkål, broccoli, Grønkål, hvidkål.. kan de alle plantes dybt?

porrer: hvad kan man gøre med dem? er det ikke noget med at man kan klippe dem ned i længde både i stilken og i rødderne inden plantning?

cikorie salat: er det noget du kender til? ved ikke om de skal se sådan ud som de gør. det er ligesom om stilken kommer et godt stykke op før bladene spreder sig ud. Jeg tror bare at bladene skulle være lige ved jordoverfladen ikke over.. kan de plantes dybt også?

af krydderier er der dild som er blevet aflange.. kan de også plantes dybt?

tak for hjælpen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2014 kl. 10.37

Som jeg skrev - kål kan plantes dybt :-)

Og peberfrugt, men ikke agurk. Det er også lige tidligt nok at have sået agurker, så der skulle du måske så igen midt i april.

De andre ved jeg ikke noget om, men måske kan du prøve med et par stykker?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 30. marts 2014 kl. 10.48

okay men hvad med broccoli ?

er det alle agurker som skal sås midt i april?

hvad hvis jeg gerne vil lave mine egne frø af alle de forskellige slags planter? er det så lige meget om de er aflange og tynde hvis jeg bare planter dem dybt eller burde jeg lave en eller to af hver slags igen for frø?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. marts 2014 kl. 9.16

du bruger for høj temperatur i forhold til lyset

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 4. april 2014 kl. 12.09

ja det ved jeg..

men det er min kæreste som har sået dem og som passer dem, da jeg er i norge i praktik lige pt.

jeg har dog fået hende til at stille småplanterne ud i drivhuset om dagen så de kan få noget mere sol..
problemmet er bare at hun skal på arbejde kl. 15 og kommer hjem kl. 23-24 hver dag..
så jeg er lidt bange for at bede hende om at efterlade småplanterne ude i drivhuset til hun kommer hjem igen, da det kan blive ret koldt om aftenen..
hun havde stilt et glas vand i drivhuset om dagen og da hun kom hjem omkring kl. 23 målte hun temperaturen i vandet til 5-6 grader.. og udenfor drivhuset er der 3-5 grader omkring kl. 23 i disse dage..

det er lidt farligt hvis vejrudsigten pludselig tager fejl og der kommer næsten frost i drivhuset, så dør småplanterne..
men hvis jeg beder hende om at stille småplanterne indenfor i vindueskarmen før hun tager på arbejde, så får de ingen sol lys fra kl. 15..
dog har jeg en drivbænk hvor jeg har fået hende til at stille planterne i før hun tager på arbejde..
hun har ikke gjort det endnu, men hun har bare prøvet at stille 2 stearinlys og et glas med vand, for at måle om temperaturen var høj nok til at det kunne lade sig gøre.. hun målte den til ca. 10 grader da hun kom hjem..

er 10 grader nok til at småplanterne har det godt?

jeg har hørt noget om at hvis temperaturen er for lav, eller at den svinger for meget op og ned, så kan planterne blive stresset og senere i sæsonen gå i frø, og det går jo ikke..

Nyt svar til emnet »Småplanter blevet tynde og aflange…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Småplanter blevet tynde og aflange…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider