Forum

Hvilken plante er det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tanja Andersen, 1. juni 2014 kl. 16.55

Er der nogle der kan hjælpe mig med at sætte navn på denne plante og hvordan "tæmmer" jeg den? For den vokser utrolig hurtig.

Med venlig hilsen

Tanja

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. juni 2014 kl. 22.48

Hej Tanja.

Jeg ved ikke hvad det er, men kunne det tænkes, at planten får for lidt lys, siden den er så lang og ranglet ?

Hilsen AG.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Andersen, 1. juni 2014 kl. 23.13

Planten står med syd, så den får masser af lys og sol. Planten startede som den lave/ lille (i potten) også voksede der en lang (aflægger tror jeg det er) ud og det er den der vokser utroligt hurtig. Den lave/lille har slet ikke vokset, siden jeg fik den.

Hilsen Tanja

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juni 2014 kl. 23.28

Hej Tanja
Hvor har du dem fra?
Er det noget du har købt som potteplanter eller frø du har sået og i givet fald, hvor har du dem fra?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Andersen, 2. juni 2014 kl. 17.08

Jeg fik den lille plante en aflægger af min kusine, for ca ½ år siden, også plantede jeg den i en potte. Nogle uger efter voksede der en ny en frem, og den har vokseværk. Rødderne på aflæggeren var mærkelige slimede og i tråde.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juni 2014 kl. 17.58

Hej igen Tanja
Det blev jeg ikke meget klogere af, bortset fra at det så nok er en eller anden potteplante. Ved din kusine evt. hvor hun har den fra?
Lidt af et detektivarbejde, hva´? ;-)

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 2. juni 2014 kl. 19.06

det er en bladkaktus, og de skal altså ikke have sol, men skyggelys,

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 2. juni 2014 kl. 19.13

Det er vist en Nattens Dronning. Prøv at Google, der er 2 slags, den ene en alm kaktus, den anden en art bladkaktus.Venlig hilsen K

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Andersen, 2. juni 2014 kl. 22.14

Mange tak for jeres svar.

Jeg har googlet lidt, og jeg er næsten sikker på at planten er en Epiphyllum oxypetalum, for bladene ligner meget dem på de billeder jeg har set.
Jeg er ikke 100% sikker, da jeg ikke har set den blomstre endnu og at der er den lange "aflægger/ stilk".

Men jeg har flyttede den, så den nu står i skygge :-)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juni 2014 kl. 22.22

Sikke nogle smukke blomster den har, håber du får den glæde at de blomstrer hos dig :-)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Andersen, 2. juni 2014 kl. 22.29

Jeg håber også at jeg kan få blomster på den, men jeg er ikke god til blomster. Alm grønne planter der ikke få blomst dem er jeg gode til :-)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 3. juni 2014 kl. 7.01

det er ikke nattens dronning, det kan bedre passe med Epiphyllum oxypetalum, den har jeg nemlig i udestuen, det er den eneste bladkaktus jeg har inde, alle de andre er i drivhuset.
Epiphyllum oxypetalum skulle være rimlig nem at få i blomst, min har dog ikke blomstret endnu, det er kun mine alm bladkaktus der blomster nu

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Shoshana Johnson, 5. september 2015 kl. 11.13

Hej Tania.
Planten høre til Selenicereus familien.
Denne er Epiphyllum oxypetalum.
Jeg har 2x blomstring her i sommers,
og de lange skud klipper du bare ned, da de fleste blomster knopper dannes i ældre blade.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. september 2015 kl. 13.59

Nej den hører ikke til i Selenicereus familien men i Epiphyllum , også kaldet orkide kaktus , det er en skovvoksende kaktus som godt vil have skygge midt på dagen............

Nyt svar til emnet »Hvilken plante er det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvilken plante er det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider