Forum

Ekstra lys til stueplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Mortensen, 26. januar 2015 kl. 18.48

Jeg bor i lejlighed i København og har et par palmer og bonsai træertræer i stuen. De trives ikke så godt. Jeg har på fornemmelsen, at det er pga. af manglede sollys.

Derfor overvejer jeg købe en LED pære og lade den stå tændt i et hjørne i stuen, når jeg ikke er hjemme. Har I nogle erfaringer eller råd vedrørende hvilken slag pære, jeg skal købe, og om det kommer til at gøre en forskel?

Tænker, jeg skal have en specifik plantepære - men er en belysningsvinkel på 120 grader nok til at dække hele stuen, hvis pæren står i hjørnet?

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. januar 2015 kl. 19.44

Nej - du kan ikke dække hele stuen med en enkelt LED-lampe, desværre.

En almindelige plante-LED på f.eks. 36 W kan dække omkring 1,5 x 1,5 m, når det bare er som tilskud - lidt over 1 x 1 m ved mere intensiv dyrkning.

Jeg kan jo ikke vide, om dine planter mangler lys - du har ikke mulighed for at rykke dem helt hen til en vindue og se, om det hjælper?

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. januar 2015 kl. 14.20

Palmer hører generelt set ikke hjemme i en lejlighed med begrænset lysinfald fra vinduer , de skal mistrives , og købe diverse kunstlyslamper er spil af penge , det hjælper stort set ikke , palmer i naturen står jo i den brændene stærke subtropiske sol , og det kan selv de bedste amatør kunstlys lamper kun give en brøkdel af .

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 29. januar 2015 kl. 11.03

Hej, jeg håber at det er ok at jeg hopper på tråden.
Jeg forsøgte mig sidste år med chilliplanter (ukendt sort) i en lukket terasse i min kolonihave. Jeg fik masser af chilli som ikke nåede at blive modne.
Jeg har netop købt 3 forskellige slags frø som jeg vil så i næste måned og forkultivere i en S/Ø vendt vindueskarm hjemme.
Jeg har også fundet en skrivebordslampe med et kompakt rør i, mrk. Sylvania Lynx S 11 W 182. Jeg satser i første omgang kun på 15 planter. Mit problem er ikke spiringen. Men temperatur i vindueskarmen og self. om min lampe vil være anvendelig som tilskudslys. Eller evt. købe en anden type rør der passer i lampen.
På forhånd tak for svar.
Ole K.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 4. februar 2015 kl. 12.10

Nå, det blev jeg jo ikke meget klogere af.
Måske var det forkert at blande mig i tråden? Jeg færdes normalt ikke i fora, men jeg syntes at overskriften ramte mit problem.
Måske skulle jeg bare se i de andre tråde? Men det har jeg gjort.
Jeg har set mange lyseksperter give gode råd, men jeg ved stadig ikke om jeg kan bruge det lys jeg beskriver. Jeg er heller ikke stødt på nogen beskrivelse af temperaturen, når jeg driver planterne frem i vindueskarmen.
Jeg er ikke villig til at investere i et større led lysshow, men vil bruge, hvad jeg nu har at gøre godt med.
Røret jeg beskriver afgiver et varmt lys. Jeg kan købe et tilsvarende med køligt lys.
Nå, jeg finder vel ud af det.
Vh./Ole K.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. februar 2015 kl. 12.22

Det er altid bedst at starte sin egen tråd, når man har et spørgsmål, frem for at hoppe på en anden :)

Men generelt omkring lys til planter - det giver det bedste resultat at købe decideret plantelys. Det er rigtigt, at almindelige pærer kan give en lille bitte smule til planterne, men det er uendelig lidt, så energimæssigt kan det slet ikke svare sig.

Så start en ny tråd og kom med dine konkrete spørgsmål, hvis du ikke kan finde et svar på dem herinde - så er det meget lettere for os at give dig brugbar hjælp.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. februar 2015 kl. 14.27

Elsa ... Jeg kan anbefale sparelamper (ikke led) det er her du får mest lys pr, krone når du ser på indkøbs og driftstid .
Jeg bruger 23W og 32 W sparelamper og de fås til 20-40 kr stk.
De passer i en alm lampefatning.
Lamperne placeres ca 10cm over planterne og det virker perfekt.
Jeg fremdriver små nysåede kaktuser som kræver meget lys.
Håber du kan bruge det her til noget.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2015 kl. 16.14

Din lampe kan godt bruges, men den dækker et ret lille areal.
Hvidt lys indeholder mange forskellige farver. Vi har i en anden tråd set, at selv om der var lidt mere effekt i rødt og i blåt lys, var det grønne også ganske godt med - og så er vi ved at have hvidt lys.
Hvis du skal købe en lampe specielt til plantelys, bør du se på de specialudviklede plantelamper.
Selv bruger jeg en gammel væksthuslampe med et specielt lysstofrør, men har siden suppleret med 4 almindelige lysstofrør for at få lys nok. Men vi har det også varmt - det er i badeværelset vi har et bord til opformering af planter.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 4. februar 2015 kl. 17.45

Mange tak for svar alle 3.
Anja. Du har helt ret i at jeg burde have startet en tråd selv. Det er taget til efterretning.
Og du har sikkert ret mht. lys. Men det er kun et forsøg, derfor vil jeg ikke investere i led.

Svend. Jo, jeg kan helt sikkert bruge dit svar. Det viser jo, at der er flere måder at gribe det an på. Men jeg er ret lun på min kontorlampe med kompakt rør. Jeg har cuttet ned til 9 planter i 3 cm. potter så jeg tror at min lampe kan dække, i starten i hvert fald. Men god oplysning med pærerne.

Lars. Som du ser, har jeg kun 9 planter af 3 sorter i gang, og håber derfor at lampen kan dække. Men når de vokser til, må jeg selvf. i gang med noget andet. Det jeg gerne vil vide er om jeg er bedst stillet med et "koldt" rør eller det jeg har, der afgiver en del varme v. afstand 10 cm. Hvilken temp. er ideel når de små planter kommer frem i lyset?

Jeg vil gerne give lidt til gengæld. Hvis det allerede er kendte råd, så er det jo bare det:

Store potter til dyrkning af chilli og andet: Min blomsterhandler får leveret afskårne blomster i sorte 10 og 15 l. plastpotter. De mangler kun drænhuller. Dem har jeg fået mange af.
Små 3 cm. potter: En anden blomsterhandler der laver dekorationer mv. smider en masse af dem ud. Haps.
Og planteskilte. En kasseret, hvid plastpersienne kan give 10 cm. planteskilte til resten af livet. Nå, jeg er jo også 73 :-)
Tak men for nu.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. februar 2015 kl. 17.50

Kompaktrør og sparelamper er det samme..............

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 4. februar 2015 kl. 18.00

OK svend. Der er bare det, at det rør jeg har har en sokkel med 2 stifter. Men jeg har undersøgt at jeg kan få et tilsvarende køligt rør for under 30,- Men jeg prøver med det jeg har først.
Og for god ordens skyld: Det var min viv Elsa der i sin tid oprettede sig som bruger her.
Vh./Ole K.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2015 kl. 19.55

Brug det rør, du har. Koldt eller varmt har ikke noget med temperaturen på planterne. Det er et spørgsmål, om det er domineret af blåt (koldt) eller rødt (varmt) lys.
Skal du have nyt/mere lys og du skal ud at købe, så kan du undersøge specielle vækstpærer.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel A., 14. februar 2015 kl. 21.49

Hej Peter

Jeg kan varmt anbefale en specifik grolys pære med rød og blå led. Jeg har selv lige købt et panel og sat i mit grohus og kan allerede se forskellen. Lyset er meget skarpt og kan godt være lidt ubehageligt at kigge i men det er noget der virker.

Du kan se lidt mere om det her på min side hvis det har interesse www.enevejshaven.dk. på artiklen Mini-Drivhuset.

Du kan få mindre pærer hos kridtvejsplanter, de har en lidt dyr fragt men fin service.

Håber det kan bruges.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. februar 2015 kl. 8.59

det lys mennesker og planter har bedst af skal have en farvetemperatur på ca. 2700 grader kelvin

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. februar 2015 kl. 10.45

Følgende graf viser planternes udnyttelse af lyset under de forskellige bølgelængder der er i synligt lys.
Toppunktet til venstre er blåt lys. Toppunktet til højre er rødt lys. Men lyset mellem er da også ganske brugbart.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. februar 2015 kl. 10.53

Da jeg søgte på lys på 2700 grader kelvin, dukkede denne graf op. Den er nok mere sigende, end den først fremsendte.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. februar 2015 kl. 11.05

Her er en anden side, der hævder, at det grønne reflekteres fra bladene (det er derfor de er grønne) og at grønt lys derfor ikke deltager i fotosyntesen.
www.netbiologen.dk/zoologi/efteraarsfarver.htm

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. februar 2015 kl. 12.42

Det er ikke nødvendigt med andet end det røde og blå lys for at lave rigtig flotte planter :)

Men hvis man skal have det stående i stuen, er det voldsomt hysterisk, og derfor er nogle af lyssælgerne begyndt at lave lamper med rødt og hvidt lys, som man bedre kan være i stue med. Man giver lidt køb på effektiviteten, men med mindre man skal producere frugt indendørs, kan de sagtens bruges.

De kan f.eks. fås her: www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. februar 2015 kl. 14.05

I det hvide lys fra et lysstofrør/sparelamper (kviksølvudladningslampe) er der mere end rigeligt af rødt og blåt lys i , da det tilsammen udgør mere 65% af lyset .

Nyt svar til emnet »Ekstra lys til stueplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Ekstra lys til stueplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider