Forum

Hjælp til LED lys (grolys)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 26. februar 2015 kl. 15.20

er de her pærer gode?
www.aliexpress.com/item/E27-LED-Full-Spectrum-Grow-Light-for-Flowering-Plant-and-Hydroponics-System-110V-220V-9W-12W/32224106850.html

hvis man går ned til "Specifications:" kan man se de forskellige styrker (watt) man kan få dem med.

vi har et rum på 10 m2 ca. med gulvarme..
det er til at starte grøntsager op som små planter tidligt om foråret.
hvilken watt skal vi bruge og hvor mange pærer skal vi bruge, og hvor højt skal de hænge over planterne osv.?

håber i kan hjælpe mig.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 16.38

Først - køb ikke den lampe i dit link!

LED er supergodt til at starte planter med, men man skal aldrig købe lamper med dioder, der er mindre end 1W og 3 er bedre :)

Der sker nemlig det med så små dioder, at selv om der er mange af dem, så er effekten så lav, at de skal hænge 10 cm fra planterne, og så kan man jo hurtigt regne ud, at der skal mange til at lyse et helt rum op.

Jeg har tidligere haft en del billige kinalamper med 1, 2 og 3 W dioder, og de kan da bruges - men jeg har solgt dem alle og kører nu kun med de relativt dyre, men meget bedre lamper, som fås herhjemme - f.eks. hos Bjarnes Frø & planter, som reklamerer her på havenyt, eller hos Prolys. Der findes flere andre, men jeg har ikke erfaring med deres lamper.

Man kan have lamperne i mellem 30-100 cm fra planterne, alt efter hvilken model man køber.

De dækker nogenlunde sådan:
12W - 70 x 70 cm
18W - 90 x 90 cm
36w - 120 x 120 cm

og så kan du jo regne på det...

Hvis du i stedet køber de kinesiske, skal du regne med, at der skal flere til for at oplyse det samme areal - jeg har ikke et nøjagtigt tal, da jeg ikke har nogen af dem mere. Og husk, at hvis du bestiller for mere end 80 kr., risikerer du at skulle betale moms og toldbehandlingsgebyr oven i.

Prøv også at søge på plantelys her på siden + på Facebook, hvis du er med der. Der findes flere grupper, der handler om det. Også generelt på nettet - der er masser at læse :)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2015 kl. 18.18

Du skal ikke kigge efter Watt effekten , det er jo bare hvor meget strøm lampen bruger , men Lumen det er hvor meget lys lampen giver , det kan svinge meget alt efter kvalitet .

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 18.24

Svend - det har været skrevet her på siden rigtig mange gange... Lumen bruges IKKE, når man taler planteLED.

Lumen er for det menneskelige øje og siger mest om, hvor meget gult og grønt lys der er - og der er der ikke noget af i det almindelige LED til planter.

Og W er jo interessant i forhold til, hvor meget effekt man køber. 12W giver ikke lys til lige så mange planter som 36, så selvfølgelig kan det bruges.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 18.26

Daniel - du må gerne skrive til mig privat, så jeg kan give dig nogle tips til, hvor du kan søge mere information.

Jeg gider simpelthen ikke bruge tid på den samme gamle diskussion igen igen igen her...

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2015 kl. 18.42

Energieffektivitet

Når du snakker watt og lumen, er også begrebet energieffektivitet relevant. Her udregnes antal lumen pr. watt (lm/watt). Dette er et udtryk for, hvor meget lys der bliver skabt for den forbrugte energistrøm.Hvis en pæres energieffektivitet er høj, er det enten et udtryk for at pæren har et lavt energiforbrug eller en meget stor lysstrøm. Et eksempel på det sidste er lysstofrøret, der især har en meget høj energieffektivitet på grund af sit kraftige lys. Her udnyttes energieffektiviteten altså kun til fulde, når den bruges på steder, hvor du rent faktisk er brug for et kraftigt lys – ellers er LED-pæren mindst lige så god.

Alligevel er energieffektiviteten en rigtig god måler for, hvor energivenlig en bestemt type pære er. Derfor udregnes en pæres energiklasse også efter denne måleenhed .

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 26. februar 2015 kl. 19.10

Interesant fortolkning af en international SI enhed lumen , det må være en smart salgsmand der har fundet på det .
Lumen kan bruges og bliver brugt på alle lyskilder også farvet ledlys og er en indikator på hvor energieffektiv en lyskilde er , og måles med et luxmeter på det sted man ønsker belyst.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 19.25

En mere, der ikke ved noget om LED til planter...

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2015 kl. 19.28

Ja selvfølgelig bruger man lumen til alle lyskilder også led plantelys , men smarte salgsfolk bilder købere noget andet ind.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. februar 2015 kl. 19.29

Glem det Anja - det er en kamp mod vindmøller :)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 21.17

Ja - gider heller ikke bruge mere tid på det. Synes bare, at det er synd for Daniel, der har startet tråden...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2015 kl. 22.05

Ja det er synd for Daniel og alle vi andre . hvis man ikke bruger lumen til at sammenligne led plante lamper , hvad bruger man så , der er meget stor forskel i lysudbytte fra den ene 10W plante led lampe til den anden (op til 50%) , kvaliteten og priserne svinger meget . hvordan finder man ud af om det er et godt køb , det ville være rart hvis der var et referencepunkt så købere vidste hvad og hvor meget lys de fik pr forbrugt Watt .

Nyt svar til emnet »Hjælp til LED lys (grolys)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hjælp til LED lys (grolys)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider