Forum

Tomat – hvad plager dem?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 21. maj 2015 kl. 9.24

Mine fine, men noget lyse tomatplanter står i vindueskarmen/hvor der er en ledig plads. Ud over, at de er lysegrønne i stedet for mærkegrønne, så har de fået disse gule pletter på bladene. Er der en, der kan fortælle mig, hvad det er? Jeg har googlet som en gal, og de eneste to ting jeg kan finde som ligner, er at de enten ikke har nok næring, eller det er pga. sørgemyg (som der desværre, og til stor irritation, er kommet en del af i stuen). Men de sidder bare sjældent på tomatplanterne.

Jeg vil også gerne vide, om jeg skal tage de angrebne blade af, eller om jeg skal lade dem sidde? Første gang det kom, for ca. 2 uger siden, tog jeg de angrebne blade af - men jeg kan jo ikke plukke dem helt skallet....

Det første billede er et billede af oversiden af bladene, det næste er et billede af bagsiden af det lille blad.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 21. maj 2015 kl. 9.26

Der er for resten flere forskellige arter, og de virker lige modtagelige over for hvad det nu end er. Og det kommer på de blade der sidder nederst, men ikke kimbladene.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. maj 2015 kl. 11.03

Hej Louise har du givet dine planter en overbrusning med koldt vand? Pletterne ligner den skade en vanddråbe kan gøre, hvis den virker som et brændglas i solen, en tomatplante kan absolut ikke lide at få vand på bladene. Henry G.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 21. maj 2015 kl. 11.10

Hej Henry :)

Nej, de står indenfor og bliver bare vandet i "underskålen". Og det er kun de nederste blade der er angrebet. Det starter i spidsen af bladet, hvis det kan hjælpe på bestemmelsen af problemet.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2015 kl. 12.26

Den meget lyse farve skyldes sansynligvis at de mangler kvælstof. I princippet kunne også være magnesium.

Pletterne kan være en virussygdom, men lur mig om ikke de retter sig når du får planterne i bedre næringstilstand.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. maj 2015 kl. 18.40

Overvanding er et godt bud , lad dem tørre godt ud imellem vandingerne.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 22. maj 2015 kl. 9.19

Tak for bud :)

Jeg tror nok at de tørrer tilstrækkeligt ud mellem vandingerne, vander ikke før de bliver en smule slatne i bladene, men måske venter jeg så for længe....

Er trods alt glad for, at ingen har skrevet "skynd dig at brænde dem med det samme" ;)

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. maj 2015 kl. 9.33

De må helst ikke nå at blive slatne i bladene - ideelt skal de være fugtige hele tiden :) Det andet stresser planten og kan gøre den mere modtagelig for skadedyr og sygdomme...

Hvor skal de hen fra vindueskarmen? Den lyse farve kan skyldes både lys- og gødningsmangel - tomater er meget lyskrævende.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 22. maj 2015 kl. 10.18

Hej Anja:)

Den ene halvdel skal i drivhuset (som endelig, bortset fra døren er samlet), den anden halvdel skal på friland:)

Jeg har et meget lyst rum, hvor der kommer lys ind fra øst, syg og vest - hele dagen. Men de fleste af planterne får kun direkte sollys et par timer om dagen, og det er jo gennem ruder, så der bliver nok sorteret noget godt fra?

Jeg har prøvet at give dem brændenældevand. Jeg har godt nok læst, at der ikke er nævneværdig kvælstof i, men der skulle være noget i, som gjorde bladene grønne alligevel - men der er intet sket, uanset.

Tak, jeg vander lidt oftere så :)

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. maj 2015 kl. 10.21

De bliver helt sikkert fine, når de kommer i drivhus, for lyset er i underkanten til tomater, kan jeg høre :) Og det er en en god idé at sætte dem alle derud så snart som muligt og lige vente lidt med at sætte frilandsplanerne på friland.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 22. maj 2015 kl. 10.31

Jeg håber meget på, at det er det, der er galt så - tusind tak Anja:) De kommer i drivhus så snart jeg får samlet den irriterende dør :)

Det er vel smartest at sætte de største i drivhus, og de mindste på friland så?

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. maj 2015 kl. 13.54

Det smarteste er de store på friland og de små i drivhus , og et lille fif , grav hullerne en 4-6 dage før på friland og læg jorden på nordsiden af hullet så kan solen varme jorden nede i hullet og dæk jorden som ligger på nordsiden , brug et jordbor , hvis du har et , det laver et hul som passer til den normale pottestørrelse , som man har tomatplanter i , hvis man har mange tomatplanter som jeg har på friland , så er det en stor hjælp .

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Reimer, 4. juni 2018 kl. 10.58

Hej igen😊.
Tænk sig, at dyrke tomater kan være sådan en videnskab.
Først krøller mine planter i toppen, helt krampagtigt. (Det gør de stadig) men nu kommer der også guleblade. De er store og kraftige, men virker ikke som om de har det helt godt.
De har ikke fået gødning i ihvertefald 14 dage, og jeg har kalket vinduerne.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Reimer, 4. juni 2018 kl. 11.01

Gule blade

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Reimer, 4. juni 2018 kl. 11.02

Video

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2018 kl. 12.11

Det er overvanding , jeg vander aldrig mine tomatplanter og de ståt fint grønne på friland og med røde tomater på.....

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Reimer, 4. juni 2018 kl. 12.57

Åååå.. det må jeg se hvad jeg kan gøre ved. De står i vandings kasser.
Tak for hjælpen.
Mvh connie

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. juni 2018 kl. 13.39

Prøv evt at nøjes med at fylde kasserne 1/2 eller 1/3 op med vand, og se om det ikke hjælper, og lad være med at fylde vand i før kasserne er tomme. For meget vand er værre end for lidt vand til tomater. Hvis du har mulighed for at dyrke direkte i jorden i drivhuset i stedet for kapilærkasser, er det både bedre og nemmere at dyrke tomater :)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2018 kl. 14.25

Når man dyrker tomater direkte i jorden , så får man også nogle tomater der smager af noget , burtomater har jo ikke mulighed for at hente alle de gode mineraler osv der er nede i jorden .

Nyt svar til emnet »Tomat – hvad plager dem?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Tomat – hvad plager dem?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider