Forum

Overvintring af små citrus arter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svavar Martin Andreasen, 29. oktober 2015 kl. 17.17

hejsa. jeg har nogle forskellige citrus arter som jeg selv har plantet fra frø. de har stået udenfor i drivhus om sommeren og indenfor i en stor velbelyst vindueskarm om vinteren. men jeg er flyttet, og kan ikke tilbyde dem særlig meget ægte lys. så har valgt at prøve med en denne vækstpære

www.grobutikken.dk/led-plantelys/33-led-vaekstlys-54w-18-watt-fuldspek-.html

men planterne bliver mere og mere grimme på bladene og mister mange af bladene tit. det drejer sig om 1 citron 1 kaffir lime 1 grape og 1 appelsin. kun appelsinen er pæn og mister ikke blade. alle de andre har fået gul spættet blade og smider som sagt rigtig mange blade, både unge og voksne blade. her er nogen billeder af dem.

hvis nogen har erfaring med indendørs overvintring af citrus vil jeg rigtig gerne have nogen råd. ved ikke om det er vandingen eller lyset eller temperaturen som er skyld i deres tilstand men vil meget gerne blive klogere på området inden det er for sent.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svavar Martin Andreasen, 29. oktober 2015 kl. 17.19

her er billeder af de andre

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svavar Martin Andreasen, 29. oktober 2015 kl. 17.20

...

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svavar Martin Andreasen, 29. oktober 2015 kl. 17.20

...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svavar Martin Andreasen, 29. oktober 2015 kl. 17.22

som i kan se på billederne så er det kun det sidste billede (appelsinen) som ser pæn og rask ud. ellers er rækkefølgen af billederne som følgende citron,kaffir lime, grape, appelsin

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. oktober 2015 kl. 21.27

Der skal være luft mellem urtepotten og skjuleren, så overskydende vand kan fordampe. Ellers drukner planterne. Læg evt, en træklods i bunden af skjuleren, så potten kommer højere op.
Appelsinen har det meget godt. Grapen + limen mangler en lille smule gødning. Citronen er lysegrøn mellem nerverne så den mangler også næring. Er der bundhuller i blikspanden.
Citrusplanter kan ikke lide at komme ind i en tør stueluft, så det er normalt at de taber en del blade.
Citrusplanter har givet mange skuffelser i DK.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. oktober 2015 kl. 21.51

Husk også kun at gøde med citrusgødning. Og at de bedst kan lide blødt vand (regnvand).

Jeg ser planter, der står for varmt og mangler lys. Jeg har ikke selv citrus, da jeg ikke kan tilbyde dem, den kølige men lyse vinteropbevaring.

Mvh
Tine- der mere gør i sukkulenter... ;-) Men alle mine potteplanter bliver kæmpestore. :-)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. oktober 2015 kl. 22.42

Hej Martin den øverste plante skal du sætte udenfor hurtigst muligt, da hele planten er ødelagte af rødt spind, alle de andre planter mangler en ompotning med nyt jord og gødning, da bladene viser en gødningsmangel, og se efter utøj på alle planter. Henry G.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svavar Martin Andreasen, 30. oktober 2015 kl. 15.06

tak for svar alle sammen. henry hvad er årsagen til rødt spind som du kalder det. og er det ikke alt for koldt udenfor nu til en citrus. ska det være en speciel jord jeg ompotter dem til og hvor ofte vil du/i anbefale jeg vander ???

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. oktober 2015 kl. 21.19

Hej Martin rødt spind er en lille "edderkop" der kommer flyvende med vinden, når planten står udenfor, eller der står andre planter i nærheden der er "besat". Rødt spind er meget smitsom, så du bliver nok nødsaget til at kassere denne plante, eller få den behandlet. Du kan købe citrusjord til omplantning. Vandingen er en sag for sig, da jeg ikke kender dine forhold med lys luft og varme. Citrusplanter står efter min erfaring bedst i lerpotter og moderat vanding, men når man vander skal potten fyldes til randen og når det er kommet ned i underskålen skal den tømmes, derved kommer der frisk ilt ned til rødderne. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Overvintring af små citrus arter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Overvintring af små citrus arter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider