Forum

Skjoldlus på potteplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 22. maj 2016 kl. 21.43

Jeg har en potteplante, der har fået skjoldlus. Jeg har plantet den om, og jeg har fjernet alle synlige skjoldlus over en lang periode. Jeg er ked af at kassere den. Er det eneste mulighed, når jeg ikke ønsker at købe gift til den?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. maj 2016 kl. 6.22

Hej Anette Lundgaard

Du kan supplere fjernelsen af synlige (fastsiddende) skjoldlus med at holde øje med nymfestadiet, hvor de små "bæster" kravler rundt på bladenes underside og på stænglerne.
Dem kan du ramme med insektsæbe i en sprayflaske. Gentag behandlingerne hver dag over en ugestid - skyl planterne med lunkent vand efter ca 20 minutter (gentages efter hvert behandling med insektsæben).

De rovinsekter, som forhandles, har brug for meget mere end en enkelt plante for at overleve - så det er ikke umagen værd at købe en portion af dem.

Læs evt mere om Skjoldlus - bare skriv ordet i søgefeltet øverst på Havenyt's side, så dukker artiklen op.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. maj 2016 kl. 10.02

Hej Anette Lundgaard

Det allernemmeste er at dyppe planten i sæbevand. Netop når der er tale om en potteplante, kan man som regel vende bunden i vejret og få hele planten under vand, så vandet trænger ind alle steder. Husk at holde potten oven vande og evt. med et par fingre lige sørge for, at jordklumpen ikke falder i vandet.

Det skal være sæbespåner – ikke sulfosæbe.

Gentag processen med 3-5 dages mellemrum 3 gange for at få alt afkom af lusene med.

Jeg har lige kureret en alpeviol for skjoldlus med ovennævnte metode. Den var lige ved at dø, inden jeg opdagede angrebet. Nu skyder den store, flotte, friske blade.

Og ellers anvender jeg metoden mod bladlus.

Det er ikke, fordi jeg har noget imod hverken færdigkøbt insektsæbe eller sprayflasker. Jeg har ikke prøvet nogen af delene! Men det må altså virke bedre, når sæbevandet kommer ind i alle sprækker, og det tror jeg ikke, at man kan med en sprayflaske.

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 23. maj 2016 kl. 16.54

Tusind tak til Lone og Doris. Jeg griber straks til handling :-)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 1. juni 2016 kl. 17.16

Jeg kan nu fortælle, at kuren med sæbespånerbad var virksom. Jeg kan nu sætte tre potteplanter tilbage i vindueskarmen, for de er friske og uden synlige lus.
Tak for hjælpen.

Nyt svar til emnet »Skjoldlus på potteplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Skjoldlus på potteplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider