Skrevet af: Benedikte K., 7. juni 2016 kl. 13.41
Bladene på min solsikke som står i en urtepotte på altanen tørrer ud, selvom jeg giver den rigeligt med vand og jorden er fugtig. Hvad kan jeg gøre? Kan den mon ikke tåle at stå i direkte hård sol?
Skrevet af: Lone Brems, 7. juni 2016 kl. 19.28
Hej Benedikte K
Der er to muligheder:
Rødderne får varmeskader (& bliver udsatte for svampeangreb ), hvis urtepotten er udsat for solstrålerne i flere timer hver dag.
Afhjælpes ved ompotning i større (ler-)potte og skygning af denne - sæt den evt ned i en anden ler-potte.
Vandtilførslen er for rigelig - let udtørring er faktisk nødvendig for mange planter. Og da rodudviklingen for en solsikke, som står i urtepotte, er noget / meget begrænset i forhold til plantens rodpotentiale kan der let ske skader på rødderne, som forhindrer en god vandbalance i hele planten.
Hård udtørring og for rigelig vandtilførsel kan give skadebilleder, der ligner hinanden meget...
Afhjælpes ved ompotning til større potte med 2 - 3 cm drænlag i bunden (et lag småsten / knuste mursten eller lerpotter / leca).
Gennemvanding ved oppotning og derefter lidt sparsom vanding en periode, indtil planten (forhåbentlig) kommer i trivsel igen.
Jeg håber du får held med redningsforsøget ;-)
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Solsikke