Forum

Solsikke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte K., 7. juni 2016 kl. 13.41

Bladene på min solsikke som står i en urtepotte på altanen tørrer ud, selvom jeg giver den rigeligt med vand og jorden er fugtig. Hvad kan jeg gøre? Kan den mon ikke tåle at stå i direkte hård sol?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. juni 2016 kl. 19.28

Hej Benedikte K

Der er to muligheder:

Rødderne får varmeskader (& bliver udsatte for svampeangreb ), hvis urtepotten er udsat for solstrålerne i flere timer hver dag.
Afhjælpes ved ompotning i større (ler-)potte og skygning af denne - sæt den evt ned i en anden ler-potte.

Vandtilførslen er for rigelig - let udtørring er faktisk nødvendig for mange planter. Og da rodudviklingen for en solsikke, som står i urtepotte, er noget / meget begrænset i forhold til plantens rodpotentiale kan der let ske skader på rødderne, som forhindrer en god vandbalance i hele planten.
Hård udtørring og for rigelig vandtilførsel kan give skadebilleder, der ligner hinanden meget...
Afhjælpes ved ompotning til større potte med 2 - 3 cm drænlag i bunden (et lag småsten / knuste mursten eller lerpotter / leca).
Gennemvanding ved oppotning og derefter lidt sparsom vanding en periode, indtil planten (forhåbentlig) kommer i trivsel igen.

Jeg håber du får held med redningsforsøget ;-)

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Solsikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Solsikke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider