Forum

Adenium obesum. Ørkenrose.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. juni 2016 kl. 18.34

Jeg spurgte i det tidlige forår om beskæring af ørkenrose og fik et rigtig godt svar, hvor resultatet ses på billedet.
Samtidig blev det oplyst, at de afklippede grene var rimelig nemme at få til at gro ved stikning.
Det kom der så ikke noget ud af, og nu er spørgsmålet, hvad der eventuelt blev gjort forkert?
De tørrede et par dage i fri luft. Blev stukket i ½ grus og ½ jord fra en plantesæk. De fik en hvid plastpose med et par huller over hovedet og stod i stuetemperatur (22-25 gr. )
Der var ingen der slog rod.
Er der nogen som kan se en fejl i denne fremgangsmåde, eller er det bare sort uheld?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. juni 2016 kl. 19.44

Hej Tilde P.

Til lykke med den flotte blomst, som jeg overhovedet ikke kender. Til gengæld er jeg vant til at få rod på næsten alle slags stiklinger – bortset fra rododendron!

Jeg undrer mig over, at du lod de små grene ligge og tørre, inden du stak dem ned i jorden. Hvorfor det?

Jeg vil da mene, at det gælder om at få dem ned i fugtig jord så hurtigt som muligt. Det gør jeg altid.

Med mindre der gælder noget helt specielt ved denne særlige plante, vil jeg mene, at fejlen er, at du ikke satte stiklingerne i fugtig jord med det samme.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2016 kl. 21.06

Bare for at sammenligne. Hvor er den blevet flot i forhold til i februar, Tilde.

www.havenyt.dk/forum/vindueskarmen/15987.html

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. juni 2016 kl. 21.48

Hej.
Tak for svarene. Det var min gartnerdatter, der førte saksen. Jeg turde næsten ikke. Skrog :-).
Den minder lidt om en sukkulent med tykke kødfulde stængler og blade, som kan stå i lange tider uden ret meget vand. Det var derfor rådet med tørringen for at lukke snitsåret for svampeangreb.
Men den er lidt sjov. Når den har stået og halvtørstet et godt stykke tid, og den så bliver vandet op, springer den lynhurtigt i blomst. Det ligner det, man ser på film fra ørkener der springer i et blomsterflor, når der kommer en god tordenbyge eller to.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juni 2016 kl. 22.58

Det burde være som jeg også skrev i foråret meget let at bruge afklippet som stiklinge , hvad der er gået galt , sukkulenter med blade skal stikkes med det samme , og brug så og priklejord og ikke plantejord som indeholder næringsstoffer.
Ja det er sandelig en flot plante du har fået .

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. juni 2016 kl. 23.05

Tak for svar.
Det skal prøves igen efter det nye råd, når der skal klippes næste gang.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Eskildsen, 11. juli 2016 kl. 23.21

Jeg har haft en ørkenrose i 20år . Jeg klipper den meget tilbage hvert år omkring 1. Februar ,og så blomster den fra maj til december . Det er aldrig lykkedes at få stiklinger til at gro .Til gengæld har der flere gange været frø , så jeg nu har en 10 - 15 stykker . Det er helt overvældende som de blomster . Desværre bliver mange blade brune i spidserne , og falder af .( se billede ) Er der nogen der kan fortæller mig hvad der er årsag til dette , og hvad der at gøre ved det .
Hilsen Finn

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Eskildsen, 19. september 2020 kl. 11.18

Hej.Det er nu over 4 år siden jeg spurgte om råd om bladfald på ørkenrose / adenium . Er der set ikkeandre der har dete problem ? Hilsen Finn .

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. september 2020 kl. 12.16

Hvordan trives de i dag? Hvis de bare smider bladene og nye kommer til er det hel normal, da alle træer og buske skifter bladene ud engang i mellem.

Men det kan også være at vi, inkl mig selv, har overset dit oplæg eller bare ikke er i stand til at svare dig.

Prøv evt at kigge på hjemmesiden plante-doktor.dk, under bladfald og se om ikke du kan komme nærmere en forklaring.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. september 2020 kl. 7.47

Så vidt jeg kan se, er det de nederste blade, der visner og falder af. Det opfatter jeg som normalt.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Eskildsen, 28. september 2020 kl. 12.55

Hej Lars Holt . Nej det er ikke kun er nederste blade . Det er over hele planten . Og det er også blomsterknopperne der tørre ud og falder af . Jeg kan ikke se at der er skadedyr . Det har været et problem i flere år , men er blevet værre og værre . Efter tilbage skæring i januar kommer der meget fine skud og blomster . Men omkring juni opstår problemet igen .
Hilsen Finn

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. oktober 2020 kl. 21.04

Hej Finn

Jeg ved ikke hvor godt du er til engelsk, men på denne hjemmeside står der nævn at et godt dræn er alfa og omega og mange andre gode oplysninger.
www.gardenguides.com/79852-adenium-obesum-diseases.html

Håber at du finder et svar herigennem...

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida E., 21. november 2020 kl. 20.30

Hej Finn. Jeg er lige blevet bruger på siden, fordi jeg vil svare dig. Gøder du din Ørkenrose? Jeg ved at Ørkenroser har brug for gødning. Mvh. Ida

Nyt svar til emnet »Adenium obesum. Ørkenrose.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Adenium obesum. Ørkenrose.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider