Forum

Nooooo! Gru og rædsel, hvad gjorde jeg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 29. oktober 2016 kl. 22.58

Forkert?!
Den stod flot og sund og pludselig over 2 uger døde denne fuldstændigt. Jeg har gjort alt man skal :
Ikke overvandt, lade den tørre lidt ud, vande fra neden , ikke stå i sol.??? øøøøøøvvvvv

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 29. oktober 2016 kl. 23.00

Det eneste jeg overhovedet kan komme på, er at en af grenene en dag fik et slags slag og rev sig ligesom en lille bitte smule løs i roden ... For laaaang tid siden !?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. oktober 2016 kl. 23.48

Hej Helene din plante er ved at tørre ud, det du skal gøre nu er at sætte potten i en skål og vande planten ved at fylde potten helt op til kanten, lad vandet trække gennem jordklumpen og lad vandet blive i underskålen, derefter fylder du potten helt op igen, når du ser luftbobler i underskålen er klumpen gennemvædet, og der er kommet frisk luft ned til rødderne. Underskålen kan nu tømmes. En tør potteklump kan ikke trække vand op fra underskålen. Hilsen Henry G.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 30. oktober 2016 kl. 12.01

Siger du at planten er til at redde ?!
Jeg har læst dit svar igen og igen og jeg forstår simpelthen ikke det skrevne. Men ihvertfald sætter jeg den i vand ?!

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. oktober 2016 kl. 12.43

Jeg har også et Paradistræ og har nu aldrig oplevet at det begynder at hænge pga vandmangel (selv om den har stået i flere uger uden vanding)
Du skriver, at du vander fra neden. Kunne det tænkes, at planten har stået for længe med rødderne i vand? Jeg vander altid for oven, og har aldrig hørt, at Paradistræ skal vandes nede fra. Får den tilstrækkeligt lys? Husk at den skal have minimalt vand i vinterperioden.
Du kan nemt lave nye planter ved at klippe en gren af og stille den i vand, indtil den slår rødder.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. oktober 2016 kl. 14.01

Hej Helene du skal ikke sætte planten i vand, men vande den ovenfra, så potten er fyldt helt til kanten, men tag den ud af potteskjuleren først, (og lad den blive ude), så kan du se den gamle luft boble ud i underskålen, og fortsæt videre som i mit første svar. Ved Anne-Grete´s svar skal du gøre akkurat det samme, da det også drejer sig om at få frisk luft (Ilt) ned til rødderne. Har du mulighed for at få potteklumpen hel ud af potten kan du se om rødderne er "rådne", så er der kun stiklinge tilbage. Hilsen Henry G.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 30. oktober 2016 kl. 15.20

Hej.

Et lille fif hvis man vil se rodudviklingen på planter i ikke for store potter, som jeg lærte af min gartnerdatter for mange år siden:
Placer to fingre på hver side af planten. Vend hele molevitten på hovedet og ta´ potten af og kig på rødderne. Sæt potten på igen og vend.
Første gang jeg så hun gjorde i et supermarked troede jeg hun var tosset. Men det havde hun fuld styr på, og hun skulle ikke have planter der var misrøgtede. :-) :-).

Vh. T&HPP

Nyt svar til emnet »Nooooo! Gru og rædsel, hvad gjorde jeg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Nooooo! Gru og rædsel, hvad gjorde jeg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider