Forum

Mini Azealea

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. oktober 2016 kl. 18.47

Jeg er (som jeg plejer) kommet til at købe to miniplanter. En rød og en lyserød med hvide kanter.

Men hvad så?
Jeg har godt nok en sæk med rhododendron spaghnum. men der er gødning i, kan den bruges?
Azeala skal have regnvand- og surt miljø. Og de der minipottede skal ud og bo i en større potte.

Det er jo kun 25 kr- men de er ret søde.

Mvh
Tine

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. oktober 2016 kl. 20.02

Hej Tine.
Hvis det er spagnum iblandet gødning fra fabrikken, kan du roligt bruge det. Jeg har altid brugt spagnum med gødning til nyplantning af mine Azalier. Ofte har planterne stået lang tid hos forhandleren med for lidt vand og ingen gødning. Så har de godt af lidt krudt ved udplantningen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. november 2016 kl. 7.49

@ tine - tror du ikke at det er stueazalea ?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. november 2016 kl. 15.01

Jeg ved det ikke, jeg gik udfra det er potteplanter, derfor mit spørgsmål om jorden/spaghnum. Jeg ved godt at miniplanter sælges, når de "topper", men jeg har god erfaring med, at hvis de ompottes, så får man nogle planter, der trives og evt kan plantes ud. (Miniroser fx).

Så, hvis de ikke skal ud i haven, kan de så tåle alm pottejord? Eller det der næringsberige rhododendron spaghnum?

Pt står de i mit kølige køkkenvindue- og er sprunget ud... :-) Ellers har jeg mest vindueskarme over en radiator, men de er plantefrie fordi, der er kattene...

Mvh
Tine- i sol og blæst

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. november 2016 kl. 15.47

Jorden, du skal bruge, er uafhængig af, om det er en stueplante, eller en plante til friland.
Stueazalea tåle ikke den danske vinter.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. november 2016 kl. 20.07

Okay. De fik ny jord, er plantet i potter- og omhyggeligt vandet med lunet regnvand. (Da alt var frossent i sidste uge)

De ser ud til at trives!

Men- de er saftsusemig forkælede. Utidige grønsagter.

Min novemberkaktus- med hvide blomster- har også sat knopper. Den er i virkeligheden et bladafkom, der blev sat i potten til min ananas, som jeg aldrig vander. Ellers har jeg *aldrig* haft held med bladkaktus (kakti?).
De skal bare glemmes- og vandes hver tredje måned- eller sådan- og have grus i jorden.

Men Azealeaerne har sat mange knopper, selvom de kom i minipotter.

Så- nogengange har jeg "grønne fingre" (og sorte negle!).

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Mini Azealea«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Mini Azealea

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider