Skrevet af: Rasmus Hansen, 28. november 2016 kl. 18.28
Hej
Jeg fik for en måneds tid siden et mandarintræ til indendørs brug.
Mandarinerne er nu begyndt at falde af. Hvad kan jeg gøre? Det er lidt kritisk nu for der er kun 2 mandariner tilbage. Jeg har vandet det jævnligt.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig i tide!
Bedste have kram
Rasmus
Skrevet af: Lars Holt, 28. november 2016 kl. 18.44
Træet prøver at beskytte sig mod de forandringer, det blev udsat for for en måned siden.
Det er et kulturchok for en plante at blive flyttet fra et professionelt logi til et amatør logi.
Du skal ikke fokusere på mandarinerne - du skal koncentrere dig om plantens trivsel, så du kan få frugt til næste år, når den har vænnet sig til sin "skæbne" :o)
Skrevet af: Svend Høst, 28. november 2016 kl. 19.56
Typisk overvanding....og for lidt lys , og alt for varmt......
Skrevet af: Tine Horsum, 28. november 2016 kl. 21.29
Citrustræer er smukke!
Men de er svære at dyrke i det danske klima, medmindre du har en havestue, der ikke opvarmes for meget- eller er for kold. (5-15 grader Celcius- og godt lys)
De skal ud om sommeren, vandes med regnvand, og fodres med citrusgødning- så de er ikke så nemme. Og citrusjord.
Jeg vil fremover altid omplante alt nyindkøbt fordi: De topper/er salgbare og ser smukke ud. Men de "topper". Så er det, man skal tage over selv eller kasserere dem efter kort tid.
Og indstille sig på, at den smukke plante vil vantrives efter en uge (mere eller mindre).
Jeg har ikke selv citrusplanter- for jeg har ikke et orangeri. Selvom jeg dæleme har været fristet tit!
Husk, at de er løvfældende, og har brug for lys, men ikke må stå for varmt.
Mvh
Tine
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. november 2016 kl. 7.49
hos os klarer de sig fint uden tilskudslys i et frivhus hvor tem. sommetider når ned på 5 grader
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. november 2016 kl. 7.50
rettelse frivhus =drivhus
Skrevet af: Peter A., 30. november 2016 kl. 10.55
Mandariner har det med at falde af når de er modne , det er måske meget naturligt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hjæææælp! Mine mandariner falder ned