Forum

Beskæring af Nerie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe C., 5. februar 2017 kl. 19.31

det drejer sig om en ca 8 årig nerie på mere end 1 meter. Den står på varm altan om sommeren og i stuetemperatur om vinteren. Den er nu ranglet med et stort stykke uden blade og nogle lysegrønne skud i toppen der villigt blomstrer men er præget af at stå i stuen. Hvor langt nede kan man skære, skal der være blade tilbage?
Vh
Birthe

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe C., 5. februar 2017 kl. 19.33

Jeg tilføjer et billede til ovennævnte beskæring af nerie som bedre viser planten

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 7. februar 2017 kl. 22.59

Hej Birthe om en månedstid kan du fint klippe begge dine to Nerieplanter ned til ca 5 - 10 cm over den nederste forgrening (planten til højre på fotoet) og du vil få kraftige nye skud der giver fine blomsterklaser. Hilsen Henry G.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte L., 15. maj 2017 kl. 8.17

Jeg har en stor nerie, som jeg for en 4-5 uger siden skar ned. Alle grene til ca. 10 cm. Den er ikke begyndt at skyde endnu, så jeg er lidt bekymret. Den har overvintret ved ca. 10-15 grader og står nu i vores orangeri.

Er der stadig håb?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. maj 2017 kl. 9.51

Hej Charlotte L.

Jeg tror, at du kan være ret sikker på, at nerien nok skal begynde at skyde. Men det kan nogle gange godt tage lang tid.

Jeg har to nerier: En, der har overvintret ved ca. 5-10 grader. Den har ikke været skåret ned og står ret flot.

Den anden var for stor til at transportere, så den har overvintret i mit kolonihavehus, hvor der indimellem har været let frost, dvs. at temperaturen nok var nogenlunde som udenfor. Jeg havde viklet bobleplast omkring, men det var vist ikke nogen god ide, for mange af bladene var mugnet.

Derfor skar jeg planten ned til ca. 10 cm, og det gjorde jeg sidst i marts. I lang tid skete der ingenting, men jeg opdagede, at planten faktisk brugte vand, og det er jo gode tegn. Hvis en plante bruger det vand, man vander med, må der være liv i den. Hvis der er nogenlunde varmt om dagen, kan den godt bruge 3-4 liter om ugen.

For en uge siden opdagede jeg, at denne store, nedskårne nerie er begyndt at skyde. Den når selvfølgelig ikke sidste års pragt. Da var den halvanden meter høj, meget bred og frodig og havde virkelig mange blomster. Men den lever!

Hvis din plante bruger vand, så tror jeg også, at den lever!

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. maj 2017 kl. 10.30

Nerie kan godt overvintere på et beskyttet sted på friland , det har jeg oplevet flere gange , de fryser ned men kommer om foråret med nye skud og står med mange blomster om sommerren .

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte L., 22. maj 2017 kl. 11.14

Syntes, I skulle vide, at der nu er masser af små nye skud på min nedklippede nerie. Tak for gode svar :-)

Nyt svar til emnet »Beskæring af Nerie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Beskæring af Nerie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider