Forum

Hvilke plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Høy-Caspersen, 28. marts 2017 kl. 14.29

Hvad hedder denne 1 m. mørkegrønne sukkulent?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 14.41

Det ligner en "svigermors skarpe tunge" variant, men dem er der en del af, både korte og lange, med eller uden gul/grønlig kant.

Sansevieria fås i mange udgaver- også med runde blade.

Mvh
Tine
- og her var jeg stærkt fristet til at skrive noget om, at den er fra Antipoderne, siden, den vokser omvendt. ;-) Men det vil Havenyt nok ikke kunne lide...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 14.55

Det laver nemt rodskud- og er derfor lette at formere. De skal vandes behersket om sommeren med lidt flydende gødning og sparsomt om vinteren (uden gødning), nemmest i underskålen, så det de ikke har optaget efter ½ time hældes bort.

De skal helst stå lyst evt halvskygget, selvom de kan tåle at stå i fuld sol, så er det ikke optimalt. De kan også med fordel stå ude om sommeren op mod en østvendt mur/skygge fra hæk.

Mvh
Tine- jeg har mest held med sukkulenter, og kattene gider ikke gnave i dem.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Høy-Caspersen, 28. marts 2017 kl. 15.46

Hej Tine. Mange tak for godt svar, og ja foto skulle da vendes, men du svarede da😉 Iøvrigt hvordan deles den, ligesom en staude?

Har faktisk en anden plante, jeg heller ikke ved hvad hedder, den ligner en friskgrøn minibambus. Se venligst foto.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 19.52

Ja, bare del dem, hvor du kan se, de er en plante. Og lige om snart har du 200- eller flere. :-D

Den anden kan jeg desværre ikke greje hvad er, men den trænger nok også til at deles/i en større potte.

Hvis du vil af med nogle af de første, så vil jeg gerne adoptere dem- og betale porto.

Mvh
Tine

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Høy-Caspersen, 28. marts 2017 kl. 23.21

Hej Tine,
Jeg omplanter snart, og du er velkommen til at få skud, du mener fra svigermors skarpe tunge ikke?
Send din adresse og jeg sender til dig, når jeg snart omplanter. Porto må jeg se hvad bliver, og ordne det efterfølgende via mobile pay.
Anden mulighed. Har du en Pilea eller andet du skal dele så bytter vi?
Mvh. Dorte.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. marts 2017 kl. 22.55

Okay! Tak!

Nej, jeg har ikke Pilea (den måtte jeg lige google for, den kendte jeg ikke).

Jeg gør mest i Hippeastrum, Stribegræs (væddeløber) og den klassiske "Svigermors Skarpe Tunge"- og alle mine paradistræer. Horntree (hos os kaldet "Shrekøren" eller "Alienøren" for det ligner bladene!) er nem at dyrke- og paradistræer kan beskæres.

Min adresse er: xtiny (!)kattens.org

(Erstat (!) med snabel a- jeg har ikke lyst til at blive spammet fordi, en bot har fisket min mailadresse. Af skade bliver man klog, du ved!)

Men tak, hvis du orker! (Y)
Jeg har Mobile Pay, så no problemo. Du skriver bare, når du har været på dit postforsendelsessted og kender portoen. Bare pak rødderne ind våd køkkenrulle og så en plastpose udenom. Så kan de også overleve PostN. ;-)

Mvh
Tine

Mvh
Tine

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. marts 2017 kl. 8.26

den sidste kunne være en asparagus sprengeri

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Høy-Caspersen, 30. marts 2017 kl. 10.12

Tak Mogens😊👍 Jeg vil omplante og lave flere planter, og så må jeg jo have plantenavnet. Iøvrigt en nem, flot og sol-og varmeelskende plante, der står i stort og varmt vestvendt vindue og gror flot ved siden af sukkulenter.

Mvh. Dorte

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Høy-Caspersen, 30. marts 2017 kl. 10.14

Hej Tine,
Jeg mangler din postadresse for at kunne sende?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. april 2017 kl. 0.16

Kære Dorte
Hvis du sender mig en mail, så kan jeg sende min fysiske adresse. Det burde jeg have skrevet mere tydeligt. Jeg bryder mig heller ikke om, at min *fysiske* adresse ligger på nettet. :-)

BTW: Jeg har lige fået blomst i en af mine sukkulenter, som jeg har stiklinger af. Men jeg skal lige fotografere den. Den sort er også nem at passe.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvilke plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvilke plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider