Forum

Hvorfor visner mine nyspirede kål?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. april 2017 kl. 16.15

Hej :)

Jeg håber her er nogle kål-kyndige der kan hjælpe mig, for modsat forrige år hvor jeg ingen problemer har haft med at forspire mine kål, går det pludseligt galt i år.
Frøene spirer fint, sætter kimblade fint og så går det galt- med nogle begynder det med at kimbladene bliver svagt gullige og/eller begynder at visne i kanten. Med andre er det det første sæt af de rigtige blade der ligeledes bliver svgagt gullige og/eller spidserne begynder at visne bort og til sidst er alle bladene visnet væk og der står kun stilken tilbage. Der er ingen problemer med stilken, den står lige så fint tilbage.
Det drejer sig om forskellige bladkål (Toscana, collards og portuguese) samt lidt broccoli (purple sprouting ealy)). De er spiret i vindueskarmen indtil de havde anlæg til de første blade, derefter kom de om dagen i udestue hvor der er mere lys (temp ca 10 grader) og inde om natten...
Nogen der ved hvad det er? For koldt? For fugtigt? Tænkte først solskoldning, men det tror jeg ikke det kan være, for de har ikke stået i kraftig sol.
Jeg vedhæfter billeder.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. april 2017 kl. 16.17

1

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. april 2017 kl. 16.17

1

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2017 kl. 20.10

Hvilken jord er de sået i?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. april 2017 kl. 20.17

Samme som alle de andre år, kan ikke lige huske hvad det hed, fra plantecenter.
Måske er jeg kommet til at så dem i jord der ikke var til så/prikle? Ja, det kan da være....

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. april 2017 kl. 21.11

Jeg har dårlige erfaringer med at så lige netop kål i så og priklejord. Jeg har mere held jord fra køkkenhaven eller en blanding af køkkenhavejord + så og priklejord med lidt kalk.

Jeg tror så og priklejorden er for sur til kål.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. april 2017 kl. 21.18

Tak, det må jeg prøve :)

Nyt svar til emnet »Hvorfor visner mine nyspirede kål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvorfor visner mine nyspirede kål?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider