Skrevet af: Anne S., 3. juni 2017 kl. 20.51
Hej,
Er der nogen, der ved, hvordan man kan se forskel på en busktomat (Tiny Tim) og så almindelige cherrytomater, der vokser i højden?
Da jeg omplantede mine tomatplanter var jeg så dum at rode godt og grundigt rundt i dem, så nu ved jeg ikke, hvilken sort de forskellige planter er :( Og jeg ved, at busktomaten ikke skal knibes...
Kan man evt. se forskel på bladenes form eller lignende? Hvis jeg ikke får det opklaret, er det så måske bedst helt at lade være med at knibe nogle af planterne?
Tak for hjælpen!
Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2017 kl. 21.03
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 3. juni 2017 kl. 22.33
Alle tomatsorter er busktomater (determinate) fra naturens side , det vil sige at de vokser vildt og at alle sideskud (suckers) danner nye stammer med blomster og frugtafsætning , men det er en dårlig forretning da der bliver brugt meget kraft og energi til at lave blade og stængler og kun lidt til tomater , derfor kniber man alle sideskudene af og lader planten danne en stængel (stamme)(interminate) med typisk 5 klasser tomater eller flere.
Nogle sorter kan med nogen fordel dyrkes som busktomater , Tiny Tim og Bloody butcher , er nok de mere velkendte , men de giver endnu flere og tidlige tomater hvis de bliver nippet.
Og så igen til Frank , som skriver ....... Busk(blomme)tomat vokser heldigvis kun til en vis højde og afslutter væksten med at sætte blomsterstand i toppen først på sommeren, citat slut .
Det er noget vrøvl , tomatplanter er flerårig og vil blive ved med at vokse i højden , i Sydamerika har man nogle der har nået op mod 8 meter.........
Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2017 kl. 23.14
Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2017 kl. 23.38
Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2017 kl. 10.22
Frank igen....Busktomater bliver ikke meget over 50-60 cm i højden , men stænglerne bliver utroligt lange op mod 8 m og hvis man binder dem op så bliver det 8 m høje tomatplanter .
Og udbyttet bliver højere hvis man nipper de såkaldte busktomater , jeg bruger en Bloody butcher tomat som bliver nippet til at give de første tidlige røde tomater og tomaterne blive rigtige store , arealmæsigt kan der vel stå mere end 4 tomatplanter (som skal nippes) på den plads som en busktomat optager .
Og til trådstarter , alle tomatplanter kan dyrkes som busktomater og omvendt kan busktomater dyrkes som nippede tomatplanter , med en stamme , man kan ikke se forskel på de to typer tomatplanter , da der ingen forskel er , kun dyrkningsmåden .
Hvis det havde været busktomaten bloody butcher du havde spurgt om , så havde det været noget lettere da den er en såkaldt kartoffelbladet tomatplante , og ser noget andeledes ud.
Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 10.36
Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2017 kl. 10.49
Ja Frank den lever op til sit navn , men jeg havde den for nogle år siden , stor blev den ikke , men det var mere end 40 cm i højden.
En blommetomat jeg kan anbefale er Sungold den bliver ikke rød når den er moden men orange og den smager pragtful..........
Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 11.24
Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 11.43
Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 17.26
Skrevet af: Lars Holt, 4. juni 2017 kl. 19.13
Jo mere rød farve der er i tomaten (eller druen) des mere antioxidant er der i frugten. Det gælder også rødbeder, gulerødder mm.
Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 19.39
Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 19.42
Skrevet af: Mogens; E., 4. juni 2017 kl. 22.00
Vidste du at:
Når du udplanter de tomatplanter som skal opstammes, er det smart at vende blomsterne ind mod dig selv. Alle klaser op ad stammen vil altid vende samme vej, så er de nemmere at plukke.
Skrevet af: Svend Høst, 5. juni 2017 kl. 10.02
Der er jo også tomatsorter som man kan dyrke som en mellemting mellem busk og standard tomat fx. cherry tomaten Supersweet 100 som har lang afstand mellem frugtafsætningerne og det kompensere man med ved at lade en del sideskud vokse ud og afsætte en frugtklasse og så nippe af så den ikke bliver længere.
Mogens ....et flot billede , hvad er sorten?
Skrevet af: Mogens; E., 5. juni 2017 kl. 21.05
Svend.
Jeg har tidligere her i Havenyt skrevet om mine tomatfrø som er gået i arv fra min oldefar. Det er den næstældste tomat i Dk. Har selv dyrket dem nu i 45 år.
Jeg viser gerne fotoet igen.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. juni 2017 kl. 21.38
Har du ikke nyere billeder af den flotte sort?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvordan genkender man busktomaten?