Skrevet af: Peter Jensen, 1. juli 2017 kl. 13.48
Hej alle
Jeg har selv dyrket et æbletræ fra kernen på et æble (pink lady) jeg engang spiste og det står nu knap en halv meter højt.
Mit problem er dog at det er gået helt i stå med at vokse. Alle nye skud visner med det samme og falder af. De nuværende blade fejler intet så vidt jeg kan se (måske er de lidt krøllede, se billede). Jeg kan ikke se nogle angreb fra svamp mm.
Det er som om det bare er gået i stå.
For et års tid siden fik det noget hvidt i toppen, hvorefter jeg skar toppen af. Det voksede derefter videre og jeg har ikke set det hvide igen.
Jeg bor et sted hvor vandet er meget kalkholdigt, kan det betyde noget? Pt får træet gødning via en af de der grønne piller man putter i jorden. Omplantet for et år siden.
Det er blevet lidt et specielt projekt for mig, så jeg håber at der er en der kan hjælpe mig med at finde årsagen.
Skrevet af: Lars Holt, 1. juli 2017 kl. 14.00
Den længes efter den danske muld.
Æbletræer skal gro på friland, hvis man vil have æbler.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juli 2017 kl. 14.27
Er du helt sikker på at det var en æblekerne og ikke en citruskerne du såede?
Bladene ligner nemlig ikke æbleblade, men citrusblade. Hvis det er det, kan netop meget kalk og for meget gødning og sandsynligvis alt for lidt lys (træet står indendørs?) være årsagen til at skuddene dør.
Skrevet af: Svend Høst, 1. juli 2017 kl. 15.45
Et Næbletræ er jo løvfældene og smider derfor alle blade om efteråret , det ligner ikke et Næbletræ men måske et citrustræ som ikke er lævfældene ,
Skrevet af: Lars Holt, 1. juli 2017 kl. 16.10
Ja, undskyld. Jeg så ikke på billedet.
Og nej det er da ikke et æbletræ.
Uden at kende til citrusfrugter vil jeg dog tro, at de har godt af et sommerophold ude på en lun og beskyttet plads.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. juli 2017 kl. 8.32
citrustræer tåler ikke så godt kalkholdigt vand - så det er sikkert derfor at skuddene dør
Skrevet af: Peter Jensen, 3. juli 2017 kl. 22.12
Hej Alle,
Mange tak for svarene (og ja det N i overskriften irriterer mig)
Jeg kan kun sige, at det eneste jeg puttede i jorden dengang var en kerne fra et pink lady æble (købt i føtex). Spiser ikke citrus frugter.
Jeg må søge videre.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. juli 2017 kl. 6.43
Kan en anden have puttet en citruskerne i jorden? Eller kan den have ligget der i forvejen?
Træet på dit billede er ikke et æbletræ.
På et af de øverste blade på dit træ er et specifikt kendetegn for bl.a appelsin. På bladets stik er der lidt "blad" inden det egentlige blad begynder.
Æbleblade er mere runde og har ikke den glatte blanke overflade.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. juli 2017 kl. 6.53
Selvsået æble til venstre
Selvsået clementin til højre
Skrevet af: Svend Høst, 4. juli 2017 kl. 10.03
Et æbletræ uanset sorten ville ikke overleve en vinter inde i en tør stuetemperatur , det skal stå koldt og fugtigt , og da det er løvfældene , uden blade .
Det er også sket for mig at der kommer noget op man ikke har sået , det er frø som har ligget dorment i jorden og ventet.
Du må i føtex og købe nogle æbler og så prøve igen.............
Skrevet af: Tom Andersen, 4. juli 2017 kl. 11.35
Hvis du ønsker velsmagende frugter, bør du vælge frø fra et træ, som stammer fra og trives i vores klima. Er det bare for sjov og til stuen, er der mere held i frø fra sorter fra varmere klima.
Om Pink Lady
www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/aebler/699.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Næbletræs nye skud dør, vokser ikke