Forum

Dyrkning af koriander

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 11. oktober 2017 kl. 16.38

Hej, jeg elsker koriander, men planterne fra supermarkedet plejer desværre at være kilde til en masse bananfluer, og de er desuden svære at få til at trives hjemme. Mit spørgsmål er derfor nu, om nogen har god erfaring med at dyrke koriander i potter inde? Mine hidtige forsøg er endt med nogle meget ranglede, lyse og lidt 'slatne' planter. Jeg har sået 4-5 frø per potte i et sydvendt vindue. Jeg ved ikke, om de står for tæt - der kommer jo 2 spirer op per frø - men det virker lidt sølle med kun én plante per potte?
Håber nogle kan hjælpe, så jeg kan få mere held til at dyrke min yndlingskrydderurt!
Mange hilsner Lea

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. oktober 2017 kl. 17.21

Det tyder på, at temperaturen er for høj i forhold til lysmængden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. oktober 2017 kl. 11.04

Hej Lea Tybirk

Jeg har med held dyrket koriander og basilikum indendørs.
Det ser ud til at en jordblanding af muldvarpeskud og groft sand / grus er et godt udgangspunkt for sunde planter. Har planterne vist tendens til at blive lidt lyse i bladene og ikke trives helt godt, kan det forsøges (inden næste såning!) at indblande et meget lille håndfuld havekompost i den nederste tredjedel af pottejorden.

Koriander:
Jeg sår meget mere end 4 - 5 frø pr potte - ca 20 frø. men jeg er heller ikke tålmodig med at vente på store planter! Jeg synes de første ikke så fjerdelte blade er lækrest - og er de først klippet af må der sættes en ny potte igang...
Ud over at tilpasse lysmængde og temperatur sådan som Lars Holt gør opmærksom på, er det vigtig at være lidt den den sparsomme side med vanding - pottejorden må ikke blive helt tør men heller aldrig pjaskvåd.

Basilikum:
Her nøjes jeg med 4 - 5 frø pr potte. Jeg har gode resultater med at holde 1 - 2 planter pr potte i live i årevis.
Her er klippe- / høstteknikken lidt anderledes & den kan kun overleve i flere år, hvis man får planten til at vokse flergrenet.
Fra starten af gælder det om at klippe over første sæt blivende blade. Så sætter planten 2 skud. Når der er blivende blade på disse to skud klippes igen over bladene. Herefter sætter planten 4 skud og derefter kan man fortsætte med samme systematiske metode, indtil man har en fin lille busk i potten og man har friske, duftende blade til måltiderne.
Den trives udmærket med at tørre lidt ud men et par ugers mellemrum.

Held og lykke med dyrkningen & kokkeriet !

Venlig hilsen
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 12. oktober 2017 kl. 20.46

Tusind tak for svarene! Det sætter jeg stor pris på. Godt at høre at du, Lone, har haft held med mange frø per potte, da du har ret i, at man ellers skal vente ret længe på store planter! Jeg var bare bekymret for, om det var pladsmangel/konkurrence, der får mine planter til at blive ranglede og ligesom krybe hen over jorden i stedet for at stå oprejste, da der på frøposen står 20-25 cm mellem hver plante... Men jeg vil i stedet prøve med en anden jord og lidt lavere temperatur :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 13. oktober 2017 kl. 14.36

Hej Lone. Når du dyrker koriander og basilikum indendørs, har du så vækstlys til planterne, eller kan de klare sig med alm dagslys, også om vinteren ??
Mvh sabine

Nyt svar til emnet »Dyrkning af koriander«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Dyrkning af koriander

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider