Skrevet af: L.G. Hansen, 20. oktober 2017 kl. 8.17
Mine basilikumplanter fra denne sommer blev så store og flotte at jeg valgte at hive dem ind i vindueskarmen for at give dem en længere levetid. Nu har planterne sat blomst, og så ville jeg jo egentligt gerne kunne høste frø af dem efterfølgende. Men der er jo ingen insekter til at bestøve blomsterne. Er der noget jeg selv kan gøre? Er basilikum selvbestøvende? For så kan jeg vel nænsomt bestøve med en vatpind fra blomst til blomst? Eller skal jeg ud at finde andre blomster i mit område/kolonihaven. I så fald hvilke blomster?
Eller er det bare ærgerligt, nu vi skriver midt oktober.
Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej :)
Skrevet af: Ayoe B. P., 20. oktober 2017 kl. 10.46
Der er stadig insekter udenfor, så hvad med at sætte dem ud i dagtimerne, på et lunt sted? - så skal dyrene nok gøre resten. ;)
Skrevet af: Svend Høst, 20. oktober 2017 kl. 10.51
Bestøvning er at flytte pollen fra stamen (male) til stigma (female) enten med en lille pensel eller lign,. men du kan nok nøjes med at slå let på blomsten eller puste på den , ligesom vinden gør , og så håbe på at der sker noget , gør det regelmæsigt mens den er i blomst ...............
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. oktober 2017 kl. 10.54
Jeg har aldrig haft problemer med bestøvning af indendørs basilikum. Om det er nok, at jeg eller en af kattene kommer til at daske til dem af og til eller om de er selvbestøvende, ved jeg ikke. Hælder dog til det sidste.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kan jeg selv hjælpe med bestøvning