Forum

»Hjemmelavet« pottejord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene L., 26. februar 2018 kl. 17.44

I et gammelt emne læste jeg om gødning af potteplanter, økologi eller ikke økologi.
Hvad gjorde folk før den kemiske gødning kom i handel?

De hentede deres jord fra mulvarpeskud, som er en gennemiltet, løs og fin jord. Man kan hente sådan en jord fra tørre eller våde steder, afhængig af de planter, man har.

I hestenes tid samlede man hestepærer, som man lagde i en spand med vand. Man filtrerede det og brugte det som gødningsvand. Det samme med kolort. Hønsemøg blandede man i jorden og ventede med at bruge det, til det var godt omsat.

Hornspåner, blodmel, kalk og lignende tilførte man efter behov.

Folk var mindre sarte før, så om det lugtede lidt fælt et stykke tid fra potterne, gjorde ikke så meget. "Det er lorten, der sætter kagen på bordet", sagde man til de sarte.

Hvis man vil undgå den flydende kemi, kan man stadig hente ny god jord til potterne hos vore venner, muldvarperne. Og man kan sagtens købe varmebehandlede naturlige gødningsmidler at blande heri. Har man altan, lader man det stå et stykke tid, til ukrudtet er kommet frem og flueæggene er klægget. Så er der fin jord.

Jeg henter den fedeste jord i vores by-anlæg, hvor kommunalarbejderne hvert efterår et bestemt sted smider de indsamlede blade.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. februar 2018 kl. 19.59

Netop bladmuld brugte man også før hen, men det ville ikke være til at betale, som kommercielt produkt.

I en af mine ældgamle bøger læste jeg også at man til såjord brugte sigtet jord fra komposterede græstørv. Dette praktiserer jeg selv med de græstørv der hvert år/ hvert andet år kommer når græskanter rettes af (Hos os ikke for at der skal være pæne lige kanter, men for at beden ikke okkuperes af græsset)

Hvis man vil kompostere græstørven skal man ikke stable for højt - bunken bliver da knas tør :)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2018 kl. 11.26

Slettet af administrator 28. februar 2018 kl. 15.02.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 28. februar 2018 kl. 14.26

Ér anmeldt.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. marts 2018 kl. 23.51

Det der, med at bruge muldskud er udmærket. Men jeg kan altså i lide regnorme i mine potteplanter...
Er det et godt liv for dem (ormene) forresten?!

Mvh
Tine
Ja, jeg er et pivedyr, naturen har det bedst ude!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. marts 2018 kl. 23.53

I= IKKE
Jeg hader det krabler, og jeg fik væltet en potte her i overgårs- stor ståhej med kræet, der jo ikke lige kunne sættes ud i frostvejret...

Mvh
Tine

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. marts 2018 kl. 7.20

Hvis du sigter jorden, kan du sortere alle de store kryb fra, inden du bruger jorden.

Nyt svar til emnet »»Hjemmelavet« pottejord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > »Hjemmelavet« pottejord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider