Forum

Hyacint

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Arne Christiansen, 16. marts 2018 kl. 7.37

Min hyacint er ved af falme. Hvad gør man vis man ville beholde løget

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. marts 2018 kl. 11.00

Lad planten tørre ud og tag derefter løget op.
Du kan derefter sætte det igen til efteråret.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. marts 2018 kl. 19.39

Jeg sætter løgene ud med det samme ( hvis det altså ikke er frostgrader som nu). De klarer sig fint og kommer år efter år. Jeg er godt klar over, at det ikke er den korrekte måde at gøre det på, men det ved løgene åbenbart ikke og jeg ved, at jeg glemmer løgene hvis jeg gemmer dem til efteråret.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. marts 2018 kl. 22.21

@Arne
Det er altid en god ting, at klippe blomsterstanden af. Efter blomsterstanden kommer frø og der er ingen grund til, at planten bruger energi på frøene med mindre de skal bruges.
Tværtimod.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Christiansen, 17. marts 2018 kl. 6.57

Hvordan opbevarer man bedst blomster løg. Til næste forår ?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. marts 2018 kl. 9.20

Hej Arne Christiansen

Blomsterløg ”opbevares” bedst i jorden! Løgene skal have mulighed for at samle næring inden næste blomstring, og det kan de kun gøre, hvis de står i jord.

Hvis du ikke selv har have, så forær løgene til nogle, der har! Og køb nye løg til næste forår!

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. marts 2018 kl. 22.09

Jeg giver mine vand og gødning, og når de er ved at visne ned, så mere sparsomt med vand og gødning.

Jeg fjerner først blomsteraksene, når de er helt visne, det er ikke min erfaring at hyacinther laver frø inde. Men på andre løgplanter ude (narcisser og tulipaner fx- og Kejserkrone) kan det være fornuftigt nok. Mine Kejserkroner laver fx kun sterile frø, så det skal planterne ikke bruge energi på.

Jeg planter mine hyacinther ud, når faren for nattefrost er mindre, så vil de igen skyde med grønt evt sætte lidt blomster i løbet af sommeren.

Man skal huske, at blomstrende løgplanter ved købet er omhyggeligt passede og plejede på en måde, som ikke altid har så meget at gøre med, hvordan de vil opføre sig i haven. ;-)

Lidt ligesom Hippeastrum aldeles ikke vil blomstre til jul uden, det første år. Eller påske/jule/novemberkaktus (de er hybrider, og hver hybrid har sin årstid! Mine hvide er novemberkaktus, selvom de var købt til jul for år siden...

Mvh
Tine- og held med hyacintherne

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. marts 2018 kl. 16.05

Hvis man ikke har en have, kan løgene også sættes i en krukke. Ikke for lille, hvis du har tendens til at glemme en krukke, der ikke ser ud af noget.

Nyt svar til emnet »Hyacint«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hyacint

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider