Forum

Nyt skud fra appelsintræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Hermansen, 14. april 2018 kl. 10.27

Hej
Jeg fik for et år siden et appelsintræ, som nu desværre er et sørgeligt syn. Jeg ved ikke om jeg har været for dårlig til at passe det eller om det er dødt pga. kuldechock, da det ved en fejl stod i lidt tid (omkring 30 min.) i min have, da jeg flyttede for nogle måneder siden.
Jeg har forsøgt at klippe lidt i grenene og de ser helt tørre ud. Dog har jeg ikke nænnet at smide træet ud.
Nu er der imidlertid kommet et frisk lille skud i bunden af træet og mit spørgsmål er så, er der en chance for at redde mit træ eller lave en form for stikling af det nye skud? Jeg har ikke behov for at træet skal bære frugt.
Har også overvejet at sætte det lidt udenfor nu hvor frosten er væk. Er det en god idé, når jeg ønsker at have den som stueplante?
Håber at nogen kan hjælpe.
Mvh. Maria

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Hermansen, 14. april 2018 kl. 10.30

Og her er et billede af det triste træ.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. april 2018 kl. 10.42

Det ser godt nok sørgeligt ud.

Jeg har oplevet, at mit citrontræ smed alle blade og så kom igen. Hvis du forsigtigt kradser i barken på stammen og de største grene, kan du se om der er grønt under den. Er der det er der liv. Hvis der stadig er synligt grønt samme steder er det rigtigt fint. Citrus har den evne at kunne omsætte næring i grønkorn i stamme og grene, hvor andre træer er helt afhængige af blade.

Det lille skud er ganske rigtigt et nyt skud. Alt afhængigt om det er brudt over eller podningen, er det, "dit" træ, der kommer igen. Er det brudt under podningen, kan det være en helt anden type citrustræ.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. april 2018 kl. 11.13

Der ser ikke ud til at være nogen podning over jorden, og skuddet kommer lige over jordoverfladen, så det må være den ægte vare.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Hermansen, 14. april 2018 kl. 12.19

Tusind tak for jeres svar!
Nu har jeg forsøgt at skrabe lidt bark af stammen og det ser ganske tørt ud.
Der er er sted helt oppe ved kronen, som jeg tænker om det mon kan være podningsstedet? Det sidder jo noget højt.
Har I nogen bud på hvordan jeg skal håndtere det lille skud, for at få noget ud af det?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Hermansen, 14. april 2018 kl. 12.24

Tusind tak for jeres svar!
Nu har jeg forsøgt at skrabe lidt bark af stammen og det ser ganske tørt ud.
Der er er sted helt oppe ved kronen, som jeg tænker om det mon kan være podningsstedet? Det sidder jo noget højt.
Har I nogen bud på hvordan jeg skal håndtere det lille skud, for at få noget ud af det?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. april 2018 kl. 12.56

Du har ret. Podestedet sidder på toppen af stammen.
Så det er grundstammen, der skyder.
Jeg ville lade planten stå, og så se, hvad der kommer ud af det.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. april 2018 kl. 16.06

Jeg har søgt lidt på emnet og fundet dette. Der bruges øjensynligt 12 forskellige sorter, til at pode appelsin og andre citrussorter på - alt efter jordbundsforhold, klima, sygdomme og endelig størrelse.

Det er på engelsk, men måske du kan finde ud af lidt mere om dit skud? ;)
homeguides.sfgate.com/type-orange-tree-used-grafting-44246.html

Nyt svar til emnet »Nyt skud fra appelsintræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Nyt skud fra appelsintræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider