Skrevet af: Caroline J., 6. juni 2018 kl. 20.14
Jeg har plukket en buket pæoner ind i går, og her i eftermiddag lagde jeg mærke til, at de allerede ser visne ud. (blomsterne er faldet sammen) De står i en vindueskarm med sollys og åbent vindue. Vandet var lunken, til den lidt kolde side, da jeg satte dem i vand første gang.
Gør jeg noget galt, siden de allerede er ved at visne…?
På forhånd tak for hjælpen.
m
Mvh. Caroline
Skrevet af: Ayoe B. P., 6. juni 2018 kl. 21.52
Det er hedeslag. De står alt for varmt. :(
Min anbefaling er, at de altid står i skygge når det er så varmt og så stiller man dem det køligste sted i huset om natten og skifter vand hver dag. Et andet trick er også, at når man har plukket dem, så klipper/skærer man dem lige på skrå under løbende vandhane - det maximerer arealet på stilken, hvor blomsten kan optage vand. ;)
Skrevet af: Caroline J., 6. juni 2018 kl. 21.53
Tak for svar - tror du skaden er sket for denne buket?
Skrevet af: Boi Jensen, 6. juni 2018 kl. 21.56
Hej Caroline
Du skal huske at pæoner ikke må være sprunget ud, når du plukker dem, så har de ultra kort levetid. Hvis du plukker dem, når knoppen er begyndt at vise farven, d.v.s. den er måske godt 2 cm i diameter, så er det tid at plukke, så kan blomsterne holde i godt en uge.
Skrevet af: Ayoe B. P., 6. juni 2018 kl. 22.01
Du kan prøve at skære/klippe en cm af stilken (under vand - så der ikke dannes luftbobler i stilken) og skifte vand samt stille dem køligt i nat. Det er et trick jeg har fået fra min mor, som har været uddannet blomsterbinder. ;)
Jeg har tidligere hørt, at nogen også har foreslået at bruge dansk vand (med CO2) - men ved ikke om det er en god idé, da jeg mener at bobler fra dette også lige som alm. luft kan lukke de vandførende rør i stilken.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Afskårne Pæoner (bonderoser)