Forum

Hvor køber jeg et »stort« Figentræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Magnus Lehné, 15. juni 2018 kl. 23.07

Hej med jer,

Jeg er på udkig efter et Figentræ, med en hvis størrelse. 1,5m eller sådan.
Men jeg kan simpelthen ikke finde det nogle steder. selv på planteskolernes hjemmeside sælger de næsten ikke engang små figentræer.

Har i nogle forslag?

Ud over det, så er min plan om at plante det i en mælkejunge og lade det stå i min stue.
Tror i at den vil trives i denne?
Tænker enten at smide leka kugler i bunden, men det er måske nødvendigt at bore hul til dræn.
Hvad tænker i?

Håber i kan hjælpe,

Mvh
Magnus

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. juni 2018 kl. 7.12

Hej Magnus Lehné

Det skulle nok være muligt at finde et større figentræ. Der vil jo altid være folk, som har købt et lille træ, og som ikke længere har plads til det. Jeg købte selv et lille figentræ til min udestue, og da det blev for stort til at stå der, skulle det jo væk. Men heldigvis havde jeg på det tidspunkt fået have, sådan at træet kunne plantes på friland, hvor det trives godt.

Men så er der planen om at plante træet i en mælkejunge og lade det stå i din stue!

Nej, nej, nej! Det vil kun give bøvl og ærgrelser.

For det første vil der normalt ikke være lys nok i en stue. For det andet vil en almindelig stuetemperatur være alt for varmt for et figentræ i vinterperioden. For det tredje vil træet jo smide bladene om efteråret, hvilket vel ikke ligefrem er dekorativt og vil svine en del. For det fjerde er en mælkejunge alt for smal til roden på et træ af den størrelse.

Da jeg plantede mit figentræ ud i haven, var træet ca. halvanden meter højt, men med rod vejede det nok 50 kg. Det stod i en potte, der nok målte 50-60 cm i diameter, og rodklumpen fyldte det meste. Der var stort set ikke plads til jord i potten.

Så en mælkejunge?... Nej!

Jeg håber, at du finder mulighed for at plante et figentræ andetsteds.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus Lehné, 16. juni 2018 kl. 7.31

Det var faktisk et rigtig dejligt konkret svar.
Tak skal du have Doris!

Det med at mælkejungen måske var for smal var også en af mine bekymringer. Det kunne ellers se så fint ud! :)

Har du et forslag til et andet træ/plante, med lidt størrelse i sig, der vil kunne trives i en spise stue?

bor på 5. sal så der er rigtig meget lys, men kun direkte sol om morgenen?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 16. juni 2018 kl. 9.23

Hej Magnus

Doris har ret i, at figen ikke er en god stueplante. Hvis den skal bruges til at stå i stuen, så er det stuebirk eller lign. planter du skal bruge. Noget jeg har set andre haft succes med indendørs, er rent faktisk annanas. Min mormor prøvede at bruge en ikke-brændt top, som voksede videre og blev en stor plante, der selv fik en lille annanas til sidst. Først stod den på en tallerken med en engangs-vaskeklud på og slog meget små rødder langs kanten af topskuddet, og sidenhen blev den plantet over i en urtepotte. Den blev dog aldrig så stor som en alm. annanasplante ville blive i tropiske egne.

Men her i min lokale Meny (Otterup, Nordfyn), har deres blomsterafdeling rent faktisk nogle meget store figentræer (ca. 1,5 m) til salg, så jeg forleden. Jeg chekkede dog ikke lige sorten, da jeg selv sidste år fik en stikling fra en af de andre medlemmer herinde, og den er i fin vækst, så har ikke behov for nogen købe-figen.

Mvh. Ayoe ;)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 16. juni 2018 kl. 19.33

Der findes et gartneri ved København mener jeg det er, som sælger store træer, som i meget store træer, men om de har figentræer ved jeg ikke.Kan desværre ikke huske navnet på dem.For nogle år siden var Søren Ryge på besøg hos dem mener jeg at kunne huske.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2018 kl. 19.52

Det er www.sitas.dk/

Lidt voldsomt i en stue :-D

Nyt svar til emnet »Hvor køber jeg et »stort« Figentræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvor køber jeg et »stort« Figentræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider