Forum

Gurkemeje – blade visner i spidsen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2018 kl. 10.38

Hej

Vi har skiftet Ingefæren ud med Gurkemeje blandt stueplanterne for at lære lidt om denne skønne knold.

Og det ser det ud til at vi har behov for - bladene visner/ svides i toppen og det piner især mig lidt.

Planterne står i egen jordblanding, som består af kompostblandet havemuld.

Der vandes med en flydende gødning efter leverandørens anvisning - en gødning til stueplanter, som fruen anvender til alle andre vækster.

Jeg kan udelukke overvanding og også solskoldning tror jeg, da jeg har styr på vanding, dræn mm og vi har to planter, hvor den ene står i vindueskarm mod syd og den anden - den på billedet - står på gulvet under samme vindue lidt inde i stuen.

Kender nogen her Gurkemejes foretrukne jordbund og næringskrav? Så vidt jeg ved dyrkes den på solåbne marker i Indien og ikke i skygge som Ingefæren.

Alle bud modtages med taknemmelighed!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2018 kl. 10.52

Har du prøvet at Google? "How to grow tumeric" f.eks

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2018 kl. 11.02

m.youtube.com/watch?v=bFHQir72ams Den her kommer frem som en af mine første hit.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2018 kl. 12.01

Tak Vibeke - gid jeg boede i det klima :) Tror ikke udbyttet på friland i DK giver noget videre, men ved det ikke af egen erfaring.

Har straks lagt abonnement på denne fyr - ham må jeg se noget mere af tror jeg.

Nu er jeg ikke mere bange for at det var svidning pga overgødskning, men prøver at skrue lidt op for vandet.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2018 kl. 12.06

Du er velkommen :-)

Ja, man fristes til at søge job i Australien (tror jeg det er), hvilket vist er den eneste måde at få opholdstilladelse på.

Alt andet lige, hvis forsøget på friland skulle gøres, ville det vist have været optimalt, at have startet for 6 uger eller så, siden.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2018 kl. 13.30

Brian Krause har prøvet:
www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=167

Derfor jeg nu prøver indendørs og med din hjælp er det nu besluttet at de ikke høstes før de dør hen...

Tror potten komme ud i juli, hvis vejret er til det.

Nyt svar til emnet »Gurkemeje – blade visner i spidsen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Gurkemeje – blade visner i spidsen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider