Forum

Små sorte prikker på krydderurter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eline Kromand, 8. august 2018 kl. 11.22

Jeg har forskellige krydderurter i min vindueskarm, som alle sammen med tiden får små sort prikker, som breder sig. De fleste af krydderurterne har jeg selv plantet fra frø. Det samme skete for mig sidste år. Hvad tror I det er og hvad kan jeg gøre for at bekæmpe det?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. august 2018 kl. 20.00

Har noget der ligner til forveksling i mine basilikum og kan heller ikke regne ud, hvad det er.

Jeg har overvejet solskoldning, da det ser ud til at have fortaget sig efter planten kom ud for nogle måneder siden.
På den anden side har jeg haft ret store basilikumer stående samme sted, tidligere uden problemer.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2018 kl. 23.00

Uden at være sikker eller ekspert, så ligner de sorte små pletter mug/svamp, som nok skyldes en blanding af fugt, varme og stillestående luft i vindueskarmen. De brune pletter ligner til gengæld solsvidninger.

Hvis min "dianogse" er korrekt (til eksperterne herinde), så vil lidt mindre sol og fremtidig vanding i underskålen frem for fra oven samt frisk luft nok mindske eller fjerne problemet helt. ;)

Tror iøvrigt, at det er derfor din plante @Vibeke, nu ser fin ud - netop fordi den er kommet ud. ;)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Andersen, 24. september 2018 kl. 9.46

Ligesom Ayoe er inde på, så trives mine basilikum også rigtig godt med at blive vandet i underskålen. Desuden splitter jeg dem ad, så de har god plads at vokse på, og så nipper jeg toppen af dem engang imellem, så de spreder sig og laver flere grene. Bare lige et par ekstra basilikumtips. :-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. september 2018 kl. 13.54

Min appelsintimian har stået ude og set meget fin ud hele sommeren. Men nu er der begyndt at komme nogle få grå pletter.
Jeg tror måske, at den har været løbet en lille smule tør et enkelt døgn, og så har det svækket den og givet plads til svamp, eller hvad det nu er.?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. september 2018 kl. 23.05

Det ligner sugende insekter, eller larver, der bor i bladene.

Nyt svar til emnet »Små sorte prikker på krydderurter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Små sorte prikker på krydderurter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider