Forum

Frø af egen kaktus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 14. september 2018 kl. 21.13

Kære alle
Mine kaktus echinopsis subdenodata og echinopsis multiplex oxygana har begge i år fået store frøstande efter enkelte af blomsterne. Jeg har ikke set det før, blomsterne plejer bare at visne ned.
Men nu er der frø ognjeg modtager meget gerne råd om behandling. Skal de tørres, skal de have frost, skal de sås med det samme?
Jeg vedhæfter et billede. Frøstanden er på størrelse med en mindre blomme. Venlig hilsen k.l.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. september 2018 kl. 23.00

Der har været en bestøvning , måske er det en krydsbestøvning , så du får en ny hybrid , at så kaktus og få planter ud af det er ikke let , du kan så dem nu direkte fra frøkapslen i så og priklejord blandet med fint grus i flade plastbakker , frøene lægges oven på jorden så de kan få lys , som er nødvendig for at de kan spire , der vandes godt og bakken placeres i en klar plastpose i ca 3 måneder et lyst sted ikke sol , , så vil der være små planter der ligner kaktus , de 2 kaktus du nævner giver som regel mange sideskud som man stikker som nye planter det er meget nemmere end at frøformere , der vil typisk gå mere end 5 år før de blomster.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 15. september 2018 kl. 6.11

Mange tak Svend for god forklaring og anvisning.
Jeg har lavet mange nye planter af sideskud, jeg synes det ville være sjovt at få disse til at gro.
Jeg går i gang.
God weekend
Venlig hilsen Karin

Nyt svar til emnet »Frø af egen kaktus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Frø af egen kaktus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider