Forum

Hvorfor trives min sød teranke ikke?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 18. september 2018 kl. 21.36

Hej, jeg købte i forsommeren en sød teranke - bladene krøllede let fra starten, men det er blevet værre og værre, nu begynder de at få brune spidser og blive lyse i farven, og i det hele taget ser planten noget sløj ud. Jeg kan dog ikke gennemskue, hvad der er galt. Rødderne er ikke umiddelbart på vej nedenud af potten, den får regelmæssigt vand og gødning... Er der noget bud på en diagnose? På forhånd tusind tak for hjælpen!
Mvh. Lea

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 18. september 2018 kl. 23.19

Jeg kender desværre ikke planten, men har selv interesseret mig for den. Men her er hvad jeg har læst om den:

"Sød teranke trives fint i det danske klima. Om sommeren foretrækker den en varm og solrig vokseplads i en veldrænet jord, om vinteren er den vinterhårdfør og tåler ned til omkring minus 10 grader. Planten visner ned om vinteren og vil skyde igen det efterfølgende forår. Er vinteren kold og er der risiko for barfrost, er det en god ide at vinterdække teranken. Dyrker man den i krukke, kan man lade den overvintre i drivhus eller havestue – overvintrer den ved temperaturer på ikke under 10 plusgrader, vil planten sjældent visne ned. Overvintrer den varmere, vil den kunne vokse lidt også i vintersæsonen, men den risikerer dog at blive lidt ranglet og bleg i løvet, medmindre det sparsomme vinterlys suppleres med kunstigt grolys."

Så måske er den så småt ved at visne ned for vinteren ellers står den muligvis for mørkt der i hjørnet. Det kan også være, at den får for meget vand - det kan ihvertfald give lign. skader på andre typer planter. (der står dog ikke noget om vanding, hvor jeg har fundet den ovenstående tekst)

Mvh. Ayoe ;)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 19. september 2018 kl. 8.10

Mange tak for beskrivelsen :) Den har dog fået masser af lys - først på en sydvendt altan, hvorefter jeg for ca. 1 md siden tog den indenfor til et sydvendt vindue, da den allerede der var begyndt at se lidt sløj ud. Som skrevet har den ligesom aldrig rigtig trivedes, og jeg tænker umiddelbart, at det er lidt tidligt at visne ned for vinteren med fine temperaturer og stadig meget lys? Den tørrer også let ud mellem vandingerne, så har nærmere tænkt, at det måske var for lidt vand, men det har ikke hjulpet at vande den oftere. Jeg kan heller ikke se nogle skadedyr, men måske har den fået virus eller der er noget galt med gødningsmængden (har fået en gang om ugen henover sommeren)?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. september 2018 kl. 8.53

Hej Lea da en Teranke i dens hjemland er en udendørsplante, har den det dårligt med at rødderne er presset ned i en så lille potte, derfor har den det dårligt. Hvis du ikke har mulighed for at plante den frit ud i haven, er du nødt til at ofre en større potte til den f. eks. en lille murbalje, hvor den kan få plads til at udvikle et godt rodnet, så også toppen kan få næring nok. Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 19. september 2018 kl. 10.14

Tak for rådet Henry! Jeg vil prøve at finde en stor krukke til den, måske sætte den udendørs og se, om den så får det bedre :)

Nyt svar til emnet »Hvorfor trives min sød teranke ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvorfor trives min sød teranke ikke?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider