Forum

Krydderurter som stueplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. november 2018 kl. 5.49

Hvilke krydderurter er mest velegnede som stueplanter hele året.?

Hvilke krydderurter er mest velegnede til svingende temperatur, som der f.eks. kan være i en stue, som kun opvarmes, når der kommer gæster på besøg.?

På forhånd tak for gode forslag og tips til pasning.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. november 2018 kl. 17.59

Jeg håber ikke, at basilikum hører til de mest velegnede, for så ser det skidt ud hos mig.
Den blev forkælet med en større urtepotte og nok desværre vandet lidt for meget.
Få dage senere blev den angrebet af råd, og det gik lyn hurtigt den forkerte vej.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. november 2018 kl. 20.05

Faktisk har vi haft stort udbytte af basilikum som potteplante i vinterhalvåret.
Vi er velsignet med tagvinduer mod sydsydvest og bare vi kun vander i underskålen højst en gang i ugen, har der løbende været til det grønne drys.
Havde en potte med persille samme sted sidste vinter, som af og til supplerede det grønne drys fra basilikummen..

Desuden har vi chillier i blomst.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. november 2018 kl. 21.29

Ellers rosmarin. Den er heller ikke hel hårdfør.
Men mange af dem er jo fra middelhavsområdet. Og manglen på lys kan måske spille ind?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. november 2018 kl. 12.07

Hvor meget må man så vande Basilikum i underskålen en gang om ugen, og hvor længe må der stå vand i underskålen efter vanding.?

Hvis man overvejer at bygge et alternativt juletræ af basilikum, så bør man nok gå stille med det. Altså blot for det tilfælde, at nissen lytter med og kommer til at hjælpe for meget med vandingen. ;-)

Men jeg håber på, at f.eks. Rød Skovsyre og Rosmarin er mere robuste som stueplanter.?

Jeg har læst, at Rosmarin gerne må blive lidt tør i det, mens Rød Skovsyre har brug for mere fugt.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. november 2018 kl. 13.31

Hvis der stadig står vand i underskålen efter en times tid eller to , har du vandet din basilikum for meget.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus Buch, 7. november 2018 kl. 3.22

Redigeret af administrator 30. maj 2023 kl. 11.23. Link til eget firma/hjemmeside slettet.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 14. november 2018 kl. 11.21

Denne er bare så nem. Cubansk oregano. Meget kraftig urt. Lodne blade og sprød. Kan nippe stiklinger af i det uendelige. Og fryd i haven om sommeren.
Pludselig du finder en med en plante og nap en stikling. Jeg så den engang i supermarked. Skulle dufte og der røg en lille stilk af. Den tog jeg med hjem. Ja..så har den boet hos mig i årevis og givet væk af.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus Buch, 16. november 2018 kl. 14.41

cubansk oregano er en meget sjov plante, min gik desværre til for et par år siden fordi jeg plantede den i drivhus og det var den ikke tilfreds med når vi ramte 0 grader

hvad bruger du den til i madlavning?
og er det muligt at få tilsendt et par stiklinger?

mvh Magnus

Nyt svar til emnet »Krydderurter som stueplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Krydderurter som stueplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider