Forum

Blomstrende orkide overvandet, hjælp!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Grøn, 20. november 2018 kl. 15.19

Jeg har lige været i udlandet i en måned og min søde roomie har passet min orkide mens jeg har været væk. Jeg tror måske at der er sket det at min roomie har vandet lige inden jeg kom hjem og så har jeg vandet igen, i hvert fald har min elskede orkide fået alt for meget vand. Har lige hældt en dl ud af potten og nu ser jeg at den også er ved at få lidt svamp på nogle af de nederste af rødderne, de øverste er stadig friske og grønne, det er ikke alle de nedre rødder der er ramt af svamp. Samtidig er planten ved at sætte to stængler med blomster. Hjælp! Hvad gør jeg? Har lige tørret bladene over med en fugtig klud, i håb om at det kan hjælpe den lidt, men hvad kan jeg ellers gøre? Skal den pottes om? skal jeg sætte den i nærheden af radiatoren så fordampningen øges lidt?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. november 2018 kl. 16.11

Det er helt normalt som blomsterpasser, at man kommer i tanke om, at planterne skal have vand, lige inden blomsterejeren kommer hjem. Er de meget tørstige, giver man dem for meget i håb om, at det ikke bliver opdaget, at man havde glemt dem.
De fleste potteplanter bliver slået ihjel af overvanding.

Tøm altid underskåle, når du kommer hjem, for at forebygge lurende skader, og vand så kun, hvor du kan mærke, at der er behov for det. Jeg har oplevet planter, hvor hele urtepotteskjuleren var fyldt med vand. Normalt overlever de, hvis det er en kortvarig overvanding, og man reagerer hurtigt.

Hvis planten kun har stået i for meget vand i en kortere periode, kan den reddes ved at rodklumpen tørres ud til normal fugtighed - og det kan godt indebære en ompotning.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2018 kl. 9.17

Jeg har lige ompottet nogle sukkulenter og kommtil at vande alt for meget. Det vand, jeg kunne hælde af, blev hældt af ved at lægge køllenrulle fast over jorden og lægge potten på skrå. Rejste potten op, da der ikke løb mere vand ud. Derefter tog jeg et ark køkkenrulle som jeg stak ned i jorden med en pind, lod det suge og skiftede ud med ny køkkenrulle, hver gang papiret var vådt. På den måde fik jeg jorden drænet for vand.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Grøn, 25. november 2018 kl. 14.30

Mange tak for jeres svar! :)

Nyt svar til emnet »Blomstrende orkide overvandet, hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Blomstrende orkide overvandet, hjælp!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider