Forum

Trekantsøjle(Euphorbia trigona) hælder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mathilde H., 13. december 2018 kl. 21.57

Hej!

Jeg har en trekantsøjle(Euphorbia trigona), som jeg har haft i flere år. Den har vokset en del, og jeg vil skyde på, at den snart rammer de 1,5 meter. Der er omkring 5 "søjler", og nu er den højeste begyndt at hælde lidt - efter den har fået en lille "arm".

Er der noget, man kan gøre ved det? Jeg har læst et par steder, at man evt. kan omplante den, men jeg kan ikke helt se, hvordan det skulle hjælpe på hældningen?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. december 2018 kl. 22.50

Den burde ikke vokse nu , da det er vinter og den skulle være i dvale og holdes knastørt , ingen vand før til marts/april .den er nok blevet etioleret ( ranglet) , derfor har den svært ved at holde sig oppe (hælder)
Omplantning foregår om foråret..............

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathilde H., 16. december 2018 kl. 0.38

Hvad betyder det helt præcist, at den er blevet etioleret? Og hvad kan man gøre ved det? Jeg synes ikke helt, at jeg kan finde et konkret svar, når jeg søger på Google.

I dag har jeg opdaget, at den hælder meget mere end før - og nu er nogle af de andre stænger også begyndt at hælde mere. Jeg har ikke vandet den i en uges tid nu, og den står tæt på en radiator. Kan det muligvis være en grund til, at den er begyndt at hælde? Den har haft samme placering, siden jeg fik den

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. december 2018 kl. 11.15

Euphorbia trigona er en sukkulent fra det sydlige Afrika , sukkulenter og også kaktus skal sættes i dvale her i den mørke vintertid , det gør man ved at sætte dem koldt , lyst og knastørt , ellers vil de forsætte med at vokse , og da der ikke er ret meget lys og alt forvarmt (stuetempertur) , så vil planten etiolere dvs søge efter lys som ikke er der , og det giver lange tynde unaturlige vækster som ikke kan holde sig selv oppe .
Etiolere betyder ranglet vækst.
Alle planter i Euphorbia familien indeholder en hvid mælkeagtig saft som er meget giftig , og som ikke må komme i øjnene eller i åbne sår osv . derfor skal planten behandles varsomt da der ikke skal meget til før man sårer planten og den hvide saft vælter ud .

Nyt svar til emnet »Trekantsøjle(Euphorbia trigona) hælder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Trekantsøjle(Euphorbia trigona) hælder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider