Forum

Beskæring af eksotiske planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 9. marts 2019 kl. 8.41

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal beskære mine planter i vindueskarmen. Lige nu har jeg granatæble og klementin, men især granatæbleplanten er ranglet. Så jeg har nogle overordnede spørgsmål:
1) Hvornår skal jeg beskære dem i løbet af året?
2) Hvilke grene skal jeg klippe tilbage og hvor meget?
3) Hvornår skal man begynde at beskære selvsåede planter? Og hvordan?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. marts 2019 kl. 20.07

Altså begge er træer, så jeg ville ikke beskære dem. Er det fordi du vil have frugter på dem?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. marts 2019 kl. 20.38

Ellers vil jeg foreslå dig at gå på biblioteket og bl. a låne politikens havebog om beskæring, heri er også nævnt nogle eksotiske træer og buske. Der er mange meninger omkring beskæringer generelt. Derfor er det en god ide at holde sig til en bog som denne. Men med hensyn til at beskære dem nu, vil jeg giver Freja ret i at de sagtens kan vente lidt og må efter min mening godt blive dobbelt så høje.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 10. marts 2019 kl. 20.58

Tak, bogen er nu reserveret.

Formålet med beskæringen er at få nogle flotte harmoniske planter, som også trives. Det er måske svært at vurdere størrelsen på billedet, men den er ca. 70 cm høj og meget spinkel. Den kan slet ikke holde sig selv oprejst uden støtte.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. marts 2019 kl. 21.13

Granatæblet er normalt løvfældende , og hører ikke hjemme i en vindueskarm i stuetemperatur vinteren over , beskær det meget kraftigt , da det er vokset unaturligt her i vinter (ranglet).
Og jeg tror ikke at der står noget som helst i politikens bog om beskæring , af granatæble træer i en vindueskarm , det der bliver omtalt er planter i vinterhaver , udestuer og drivhuse..........

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 10. marts 2019 kl. 21.15

Vil det sige, at jeg næste vinter skal sætte dem i min kølige kælder?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. marts 2019 kl. 21.39

For mange år siden havde jeg et granatæble træ, fremspiret fra frø. Den gang kneb jeg toppen af de grene, jeg gerne ville have skulle deles sig og det virkede fint. Hvilken årstid husker jeg ikke.

Sidste år spirede en kerne for mig igen. Det lille træ har stået vinteren over i en nordøstvendt tagvindueskarm i et køligt værelse. Det er vokset ca 10 cm og er kun blevet vandet, når jorden var næsten tør.

Et lille citrustræ, har også vinteren over, trivedes fint under samme forhold.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. marts 2019 kl. 22.47

Ja en kølig kælder ville være fint ............

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. marts 2019 kl. 23.27

Der står forbavsende meget i Politiken store beskæring bog, og nævner også de mere eksotiske planter, men det var mere for at give et indtryk af hvordan man opbygger en flot træ med tiden.
Sjov nok nævnes det ikke at netop granat æble skulle kunne tåle at stå på en beskyttet sted på friland i nogle af de havebøger jeg har, men at den skal holdes i en vinterhave med varme. Dette må bero på en manglende erfaring fra forfatterne side eller at det kun er ganske få sorter der kan dette.

Michael Gundersen og en anden svenske forfatter nævner dette i deres bøger om eksotiske planter i haverne.. Selv har jeg ikke erfaring med denne plante, ej hellere i stue eller friland.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 12. marts 2019 kl. 21.13

Bogen ligger klar til mig på biblioteket, så jeg håber, den kan give mig en idé om beskæring i fremtiden.

Jeg forsøgte mig med at klippe toppen af, så nu krydser jeg fingre for, at det bliver godt.

Nyt svar til emnet »Beskæring af eksotiske planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Beskæring af eksotiske planter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider