Forum

Måske dummet mig – Kaktus omplantning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper T, 4. april 2019 kl. 13.51

Hej,

Jeg har fået mig to store kaktusser, som jeg har plantet i et par store krukker med blandingsforholdene 1:1 (jord og grus) - Men det virker ret "klistret" og ikke særlig drænene for at være ærlig. Gruset jeg tog var fra en bigbag jeg havde i haven som er afretningsgrus 0-8 mm - Tror I jeg bør plante dem om og blande i noget grovere grus i som stabil f.eks?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2019 kl. 16.24

Til at starte med så er det ikke en kaktus men en sukkulent fra det sydlige Afrika Euphorbia trigona eller en Euphorbia ingens

Den vokser naturligt i meget sandet og stenet "jord" så der skal ikke være ret meget organic pottejord men sten ,grus , leca og perlite i voksemediet.
Alle Euphorbia indeholder en meget giftig hvid mælkeagtig saft , som ikke må komme i øjnene eller åbne sår , ungå kontakt med huden , planten hedder vortemælk på dansk.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper T, 4. april 2019 kl. 16.44

Altså sandet og stenet jord - Det er vel lidt hvad de står i nu. Synes bare ikke jorden virker "luftig" når jeg mærker efter. Der er bittesmå sten i gruset som går op til de 8 mm i størrelsen. Selvom jeg har blandet 1:1 er der noget mere grus end jord, da gruset, som forventeligt er meget mere kompakt. Lige nu ved jeg bare ikke, om rødderne vil rådne fordi jordblandingen virker så tæt. Gruset er i den fine ende, da det bl.a bruges til afretning af fliser mv.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 4. april 2019 kl. 20.29

Jeg har en del euphorbia og de er faktisk plantede i helt almindelig pottemuld. De trives godt. Mon ikke dine har flotte forhold i sammenligning

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2019 kl. 23.02

Nu er Euphorbia er meget stor plantefamilie med både sukkulenter og alm, bladbærende planter , for eksempel er Julestjerne med i Euphorbia slægten (Euphorbia pulcherrima) og den vokser fint i alm pottejord , men de sukkulente skal have et voksemedie som dræner godt og hurtigt da de ellers let rådner ved rodhalsen......

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2019 kl. 13.04

Nu er jeg måske forudindtaget, men er de potter ikke meget små?

Jeg ville vælge nogle dobbelt så store, så de ikke er toptunge og vælter.

Nu har jeg selv sukkulenter (pengetræ/paradisurt/horntree), men dem kan man sagtens beskære, hvilket jeg gør. I naturen (de stammer fra S. Afrika), bliver de meget store buske 3 m eller mere.

Jeg kommer lidt kattegrus i bunden af potten og i jorden. Kattegrus suger fugt.

I øvrigt har jeg opgivet at have Draecena- det bliver for høje, og sættes de på gulvet, taber de alle de nedeste blade, så man har to meter bar plante med en dusk i toppen. En pillerik!.

Men sådan er der jo så meget! Jeg havde også en overgang dvægkaktus, de blev altså ikke ved med at være dværge...

Jeg har grønne fingre, men potteplanter skal ikke nødvendigvis blive enorme. Jeg har i hvertfald ikke pladsen. Havde jeg drivhuse så! :-)

Mvh
Tine

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. april 2019 kl. 16.02

Kaktus og mange sukkulenter gror bedst hvis de står i små potter så roden bliver begrænset , kattegrus kan absolut ikke anbefales til sukkulentblandinger , og ægte dvæg kaktus som fx Pygmaeocereus bliver aldrig mere end 10 cm i højden ................

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper T, 7. april 2019 kl. 19.46

Tak for alle svarene! Måske jeg slet ikke skal være så bange for den jordblanding alligevel.

Tine,

Den store krukke er 47 cm i diameter og vejer med kaktussen 70 kg - den vælter ingen steder :) Hvis du synes de er små, så skulle du se dem de kom i.

Men igen, takker for jeres svar!

Nyt svar til emnet »Måske dummet mig – Kaktus omplantning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Måske dummet mig – Kaktus omplantning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider