Forum

Violinfigen skal være kort!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 17. april 2019 kl. 17.07

Hejsa,

jeg påtænker at købe en fin, lille violinfigen, men ønsker ikke, at den skal blive større / særlig stor. Imidlertid lader det til, at den vokser vildt!

Kan jeg klippe toppen af og derved stoppe dens vækst? Eller vil det ødelægge den? Gode ideer?

God solskinsdag.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. april 2019 kl. 9.30

Hej Katrine Hvass

Hvis du ønsker at købe en plante, der bevarer samme størrelse altid, vil jeg anbefale en plante af plastic!

Hvis du faktisk køber en lille violinfigen, vil det være en god ide at skære toppen af, for at planten kan forgrene sig. Ellers bliver det bare en ikke særlig spændende og meget lang tingest.

Jeg har selv købt en lille violinfigen sidste år i marts. Den måler i dag 85 cm. Jeg vil gerne have en stor, forgrenet plante, men har indtil nu ikke kunnet nænne at skære planten ned. Det har jeg fortrudt. Så derfor gør jeg det nu!

Hvis en plante skal se frodig og pæn ud, skal den passes med gødning og vand og passende lys og temperatur. Og under de rette forhold, vil planten selvfølgelig gro og blive større. Du kan selvfølgelig godt skære den ned igen. Men er det ikke synd?

M.v.h.

Doris Møller

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. april 2019 kl. 9.41

Hej Katrine når en Ficus lyrata skal holdes nede, ved at du fjerner toppen vil der komme sideskud, hvor de første blade vil være små, og med svagt lys ranglede. Hvorfor køber du ikke en kunstig plante, den skal kun have en overbrusning af og til for at fjerne støvet. Henry G.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. april 2019 kl. 10.00

Hej Doris når du klipper din Ficus lyrata ned så klip den 2-3 blade over den højde du vil have at den forgrener sig. Når der så vil komme begyndende sideskud øverst, kan du, når der er kommet mindst 2 "udbrydninger" fjerne det øverste blad, du skal helst have min 1 (helst 2-3) sideskud på planten når du er kommet ned til færdig højde. Hilsen Henry G.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 19. april 2019 kl. 14.35

Hejsa,

tak for svar. Den skal stå i et lille køkken, så der er ikke så meget plads at rutte med. Det lyder måske ikke som den bedste ide, kan jeg forstå... !

Hvad med et gummitræ? Ekspedienten sagde, at de nærmest ikke vokser, så det er måske en løsning?

God dag!

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. april 2019 kl. 17.29

Et gummitræ vokser hurtigere og bliver let ranglet. Henry G.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. april 2019 kl. 18.50

Hvad med kalanchoe eller måske "pengetræer"? Eller krydderurter?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 21. april 2019 kl. 16.29

Hejsa,

ok, det tager jeg med i betragtningen!!! Gode ideer;-)

Den kommer ikke til at få så meget sol, så det skal også lige med i overvejelserne...

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. april 2019 kl. 19.22

Pengetræer/paradistræer holder til alt! Og man kan have dem i virkelig mange år.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 22. april 2019 kl. 13.55

Fantastisk, det lyder som en god ide!

Nyt svar til emnet »Violinfigen skal være kort!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Violinfigen skal være kort!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider