Forum

Kaktus der gerne skal reddes…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stefan Stamm, 14. august 2019 kl. 11.10

Alle gode råd vil jeg være taknemlig for som nybegynder.

Kort: Denne kaktus ser ud til at være ved at rådne, og jeg vil gerne redde den. Kan jeg det? Eller kan jeg redde toppen som ikke er ramt endnu.

Lang historie: Kaktusen er købt som en gave til min kæreste, en fortjent gave til hende, da jeg kom en time for sent til en frokost aftale (på hendes fødselsdag). Kaktussen er købt for 1,5 måned siden. Den har stået i et rum hvor den kun i begrænset omfang har fået sol. Den har fået vand, hvor meget ved jeg ikke. For en uge siden kunne vi se at den var begyndt at se skidt ud (læs rådne). Nu har den fået en ny plads i solen i et sydvendt vindue. Hvis én af jer kan hjælpe mig til at redde den, eller alternativt blot en lille del af den, vil det gøre mig glad, da lige præcis denne kaktus betyder lidt mere end vores andre planter for mig... på forhånd mange tak.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. august 2019 kl. 13.20

Det er overvanding og måske for lidt lys.

Svend Høst anbefaler sikkert i løbet af dagen, at du skal lave en stikling af toppen, så du kan redde planten. Han er vist den her på forum, der ved mest om kaktus.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stefan Stamm, 14. august 2019 kl. 13.30

Ok, tak. Jeg ser frem til lidt mere info fra Sven Høst eller en anden. Sagen har taget en drejning jf. Nyt billede.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. august 2019 kl. 10.28

Den ser ikke godt ud , det er en Myrtillocactus geometrizans en meget nem begynder kaktus , den vokser naturlig i Mexico hvor den bliver ca 4 m høj.
Jeg tror ikke at det er råd , da det som regel er sort og væskende .
Hvis den skal reddes , og det er ikke let , klip den grønne del af , læg den til at tørre i en uge , sæt den i en potte med grusblandet jord et lunt og lyst sted og hold den tørt . du må nok støtte den med nogle pinde , hvis du er heldig så vil den udvikle rødder , men der kan godt gå flere måneder , jeg ville nok smide den ud og købe en ny .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. august 2019 kl. 20.29

Måske skulle du tilbyde en uges rengøring i stedet?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stefan Stamm, 20. februar 2024 kl. 22.53

4 år senere (eller noget i den stil) :)
Det er tid til en update. Min svigermor blev sat på redningsaktionen, og hun melderi dag at det går stille ogroligt fremad.

Nyt svar til emnet »Kaktus der gerne skal reddes…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kaktus der gerne skal reddes…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider