Forum

Overvintring af løvfældende stueplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 7. oktober 2019 kl. 17.07

Hej.

Hvordan overvintrer jeg bedst mine løvfældende "stueplanter"? Jeg har pt. citrontræ, granatæbletræ og figentræ indendørs. De er alle relativt unge.

Skal de helst have lidt kulde såsom en tur en kælderen?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. oktober 2019 kl. 19.33

Granatæble, et lille selvsået citrus (af clementin eller mandarin) og et større citrontræ, tog jeg indendørs, sidst i sidste uge.

Som sidste år, har jeg sat de to første i et NØ-vendt og citronen på gulvet foran et SV-vendt tagvindue.
Begge steder er der omkring 20 grader, måske lidt mindre.

Vander en smule, hvis jorden føles til den tørre side. Ingen gødning før marts.

Det fungerede godt, sidste år. Granatæbletræet og den lille citrus voksede ca. 10 cm i løbet af vinteren.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 7. oktober 2019 kl. 21.19

Jeg har også overvintret både citrus og granatæble sidste år i stuen. Men granatæbletræet set noget splejset ud nu. Jeg tænkte om løvfald er essentielt for trivsel?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 8. oktober 2019 kl. 16.31

Jeg har et granatæbletræ, som jeg fik som en meget lille stikling for omkring 5 år siden. Den er nu 40 cm. høj og omtrent lige så bred. Sidste år bar det to små æbler, i år 4. Det opbevarer jeg året rundt i væksthus, hvor der vinteren igennem er mellem 5 og 10 grader. Jeg har læst, at træet skal stå køligt og lyst om vinteren - ikke under 8 grader. Jeg vil derfor tro at stuetemperatur ikke er det allerbedste opbevaringssted for granatæble.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. oktober 2019 kl. 20.45

Granatæble kan også overvintere på friland , jeg havde et i frostfrit drivhus som tabte alle bladene , og så ynkeligt ud om foråret men det kom , et andet stod ved 10,,,,15 C og tabte kun halvdelen af bladene og kom meget hurtigt i vækst om foråret........

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 9. oktober 2019 kl. 20.40

Mange tak for svar.
Jeg har begrænset med muligheder, men jeg kan smide granatæbletræet i kælderen. Har figentræet godt af samme behandling?

Nyt svar til emnet »Overvintring af løvfældende stueplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Overvintring af løvfældende stueplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider