Forum

Kaktus, der bare bliver ved med at vokse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stephanie Joy Hansen, 18. oktober 2019 kl. 21.56

Hej Forum

Jeg har en kaktus, jeg har haft i snart 20 år - siden jeg var 10 år! Jeg har den derfor meget kær. Den var ikke mere end 30 cm, da jeg fik den, men den er bare vokset og vokset. Nu er den omkring 220 cm, og den rammer snart lofter :/ Jeg bliver derfor nødt til at gøre noget for at forhindre den i at begå selvmord. Jeg er meget bange for at gøre noget forkert - jeg ville blive SÅ ked af det, hvis der skete den noget.

Jeg kan læse mig lidt til, at man skal knække/klippe den af og plante den på ny som stikling. Men den lange “gren”, der er ved at nå loftet, er meget lang - halvanden meter eller sådan noget (dér, hvor den gren vokser ud fra en anden gren). Så hvis jeg skulle forkorte den, ville jeg blive nødt til at klippe midt i det hele - ikke dér, hvor den starter naturligt eller går lidt ind (for det gør den ikke på noget tidspunkt).

Hvad gør jeg? Jeg vil blive så taknemmelig, hvis nogen kam hjælpe mig.

Mvh. Stephanie

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. oktober 2019 kl. 23.20

Skær den længste stængel af helt nede.
Så kan Svend Høst fortælle dig om den fremtidige pasning af planten.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. oktober 2019 kl. 23.24

Det er ikke nogen kaktus men en sukkulent Euphorbia trigona som mistrives og er blevet etioleret (ranglet) på grund af lysmangel , da den indeholder en giftig hvid mælkesaft som ikke må komme i øjnene eller på huden , kan ikke anbefales at skære i den for at lave ny stikling..............

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2019 kl. 12.54

Den bliver også kaldt cowboy kaktus, hvorfor ved jeg ikke..

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2019 kl. 15.29

Her er en god tråd fra Havenyt, om planten.

www.havenyt.dk/forum/vindueskarmen/15970.html

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. oktober 2019 kl. 16.57

Cowboy kaktus er meget misvisende da planten stammer fra det sydlige afrika hvor der absolut ingen cowboys er.. . ....

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stephanie Joy Hansen, 21. oktober 2019 kl. 9.16

Hej Svend, tak for svar :) Den vokser helt vildt og vil ramme loftet inden for et halvt år, vil jeg jeg tro. Du skriver, at jeg ikke skal lave en stikling af den - hvad gør jeg, hvis jeg ikke skal gøre det? Den gren, der er ved at ramme loftet, er virkeligt lang - den stikker ud fra en anden gren 40 cm fra gulvet, så den går næsten hele vejen fra gulv til loft.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. oktober 2019 kl. 11.06

Planten vokser desperat efter lyset som ikke er der , derfor er den lang og ranglet , du kan bruge stort set alt fra planten som stiklinger , de slår let rod , MEN man skal tage sine forholdsregler , da den giftige hvide mælkesaft strømmer ud bare men skærer let i den , men skær forsigt et eller flere af de små sideskud af , læg dem til at tørre og danne det man kalder callous i 7-10 dage , stik den eller dem i pottemuld , helst blandet op med grus eller lign, hvis man har sådant noget , stil dem lyst i et vindue , jorden skal virke veldrænende , ellers rådner stiklingerne let ,
Giv lidt vand hver 14 dag , efter 2-3 uger burde der vare rødder under .

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stephanie Joy Hansen, 21. oktober 2019 kl. 13.03

Igen, tak for svar :) Den stikling, der er ved at ramme loftet, er i sig selv 1,60 cm (hvor den bare er i én lang køre). Kan jeg - efter de 7-10 dage - plante den i samme potte som moderplanten, altså bare ved siden af?

Igen mange tak for svar, jeg sætter virkelig pris på det.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. oktober 2019 kl. 16.14

Ja det kan du teoretisk set godt , men det ville nok ikke virke da potten er optaget af den gamle plantes rødder , og også noget udpint , det ville gøre godt med en ny jord i en ny potte .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. oktober 2019 kl. 11.46

Hov , du vil bruge en stikling på 160 cm , hvis jeg har forstået det rigtigt , stiklinger skal ikke være længdere end 15- 30 cm hvis de skal sætte rødder.
Du kan også skære hele planten ned til 30 cm , så starter du forfra , den skyder ret hurtigt .

Nyt svar til emnet »Kaktus, der bare bliver ved med at vokse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kaktus, der bare bliver ved med at vokse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider