Forum

Orkide – ‘rynkede’ blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 30. november 2019 kl. 12.10

Hvorfor ser nogle af mine orkideblade sådan ud? Nærmest rynkede og blege. Det er ikke alle bladene. Er det over eller undervanding? Eller en kold vidueskarm? Skal de skæres af? Er ellers nogenlunde god til at vande dem korrekt.

Mvh,

Lars

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. december 2019 kl. 11.53

Slappe blade er typisk et symptom på vand mangel, enten pga for lidt vand eller fordi der ikke er nok rødder til at optage tilstrækkeligt med vand. Dårlige rødder skyldes ofte overvanding og/eller at komposten er pottematerialet er nedbrudt.

Hvilken mulighed syntes du selv passer bedst på din plante? Det vigste er at finde årsagen, så er løsningen næsten givet.

Er planten nyindkøbt kan kulde, træk og andre transport faktorer spille ind.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 2. december 2019 kl. 11.59

Tak Søren.
Mine orkideer er alle 'gamle' og jeg vander dem med samme interval. Dypper dem en gang om ugen i ca. 30 minutter. Det underlige er at det ikke er alle blade , men kun nogle enkelte, og der er orkideer i huset som ikke har det symptom. Kunne måske indikere at pottematerialet er nedbrudt? Men så ville det vel gå ud over alle blade? Nu da jeg har dig, når blomsterne er faldet af, hvor langt ned skærer man grenen? Har set mange forslag men vil gerne høre dit. På forhånd tak.
Mvh,
Lars

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. december 2019 kl. 15.10

Hos os er det kun konen, der passer og vander dem og hun lader blomster grenen sidde indtil den visner. Vores blomstre meget tit.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 2. december 2019 kl. 15.15

Tak. Så hun skærer ikke noget selv efter blomsterne er visnet og er faldet af?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. december 2019 kl. 21.07

Jeg tror at der sidder lidt næring i stilken som planten forbruger, men sandsynligheden for at ødelægge / beskade de nye blomsterskud er større, hvis man flor i den.
Men jeg tror sagtens at du bare kan skære stilken af, hvis det er fruesko og phalonopsis (forkert stavet) du dyrker.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. december 2019 kl. 13.25

Jeg har 6 stk almindelige hvide orkideer. De står i de gennemsigtige urtepotter som igen står i glasvaser. Jeg gør ikke ret meget væsen af dem og de står gerne med blomst 6 uger. Derefter kommer de i skammekrogen i vinduet på et gæste/strygeværelse indtil de blomstrer igen. Jeg fylder vand i glasvasen til lige under potten og der går 3-4 uger imellem. Med års mellemrum fornår jeg pottematerialet, som købes som orkidejord.
I år har jeg gjort den iagttagelse at der efter at jeg ville tvinge den nye blomsterstængel lodret til en pind, knækkede grenen af. Nu, et par måneder senere kvitterer den med flere grene. Er det normalt?
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. december 2019 kl. 16.07

Jeg har set dem med flere blomsterstængler, men ikke som på dit billede.
Jeg har ikke noget bud på hvad der sker, men en eller anden form for celledeling er det jo nok.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2020 kl. 12.58

Jeg har den 6.december postet et billede af min orkide, som efter at have fået knækket den spirende blomsterstængel brød ud med blomsterbærende grene i flere etager. I dag, næsten 4 måneder efter, blomstrer den stadigvæk, men er nok på det sidste før blomsterne visner. Men at blomstre i 4 måneder? Den må være ret sejlivet, for den får kun vand hver 8.-24 dag.

Nyt svar til emnet »Orkide – ‘rynkede’ blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Orkide – ‘rynkede’ blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider