Forum

Vanding af løgblomster?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 17. december 2019 kl. 16.48

Hejsa!

Jeg har købt nogle hyacinter og en amaryllis, som jeg har placeret i nogle glas med jord.

Har nogle gode råd ift., hvor ofte de hver i sær skal vandes og i øvrigt passes?

Takker;-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. december 2019 kl. 17.46

Hej Katrine.

Hvis du har dem i et såkaldt hyacinth glas kan de stå med rødderne i lidt vand, men løget må ikke blive vådt for så rådner det. Kun rødderne. Står de derimod i potter med jord skal de vandes lidt engang i mellem alt efter hvor tørre de er og hvor varm de står. Står de kolde skal de kun sjældent vandes. Dem man ser på kirkegårde får intet vand ud over regn og de står kolde.

I denne artikel fra Idé nyt kan du læse mere om drivning af hyacinther

www.idenyt.dk/planter/hyacint-logplante-og-juleblomst-til-have-og-glas/

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. december 2019 kl. 18.03

Her er en anden artikel, hvor du kan se disse hyacinth glas, som jeg tænker på.

logblomster.dk/loegblomster/tips-og-gode-raad.html

Angående pasning af amarylis så er det lidt anderledes. Camilla Plum har bl. a skrevet en artikel i Havenyt og Vibeke Dyrst har også skrevet noget om pasning og drivning af dem og selvfølgelig også om vanding.

Her har du nogle af artiklerne :

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/1130.html

www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/loeg_og_knolde/16221.html

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 18. december 2019 kl. 15.23

Super, mange tak for det - har læst det hele omhyggeligt!

Det lyder som en god ide, ikke at vande løgene indtil de begynder at blomstre. Således kan man undgå, at de ikke udvikler lange, ranglede stængler.

Sys selv, at det lyder som et godt råd, så det giver jeg hermed videre;-)

God dag til alle.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. januar 2020 kl. 19.13

Jeg plejer nu at holde mine jævnt fugtige. Hvis de bliver ranglede er det pga lysmangel. Nogle vil dog blomstre helt nede i løget, der kan man med fordel udstyre dem med et kræmmerhus af papir indtil, de er oppe i højden. (Det gjorde man i "gamle dage"- men nuomstunder er de fleste nu flinke nok, til at komme op i højden uden. Jeg tror, temperatuen spiller en rolle her)

Mine gror i jord, men potten har jeg på nogle af dem placeret i et "Milkshake glas"- af ægte plastik. Glassene var, nu skal de væk, billige i "Netto". Men det fungerer fint, og ser pænt ud- potten passer lige- og man kan vande til 1 cm over den- og så skal rødderne nok vokse ned.

Jeg har éet eneste hyacinthglas- de er ellers dyre.- Og med katte- kan jeg bedre have- at de vælter noget i plast- fremfor antikke hyacinthglas!

Mvh
Tine- med 23 hyacinther.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. januar 2020 kl. 19.20

Det skulle være 1 cm over "bunden"- af potten- ikke: "man kan vande til 1 cm over den- og så skal rødderne nok vokse ned."

De skal jo ikke gerne drukne!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Vanding af løgblomster?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Vanding af løgblomster?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider