Forum

Duftranke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanna K., 14. januar 2020 kl. 13.27

Fik for ca,. 10 år siden en duftranke, der de sidste par år har smidt blomsterne, inden de var sprunget ud. Til gengæld har den sat en mærkelig frugt, som jeg først antog for at være et gult vissent blad. Der er frø inden i den - kan de anvendes?
M.v.h. Hanna Konyher
hjema@mail.tele.dk

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. januar 2020 kl. 10.27

Hej Hanna K

Der er ikke så eget specialviden formidlet på dansk om Duftranke (Stephanotis floribunda)... og da slet ikke om anvendelse af frøet.
Måske er det sådan, fordi stiklingeformering er den mest anvendte metode i produktionsgartnerierne.

Men på engelsk kan du finde svar på, hvordan du kan hjælpe frøet til at spire: www.rhs.org.uk/advice/profile?pid=623

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. januar 2020 kl. 11.04

Tag frøet ud og læg det i lunt vand i 24 timer, så det i en god neutral jord ved ca 20-25 C , blomster efter 4-5 år .
Men det et meget nemmere og hurtigere at stiklingeformere duftranke , og de blomster med det samme.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. januar 2020 kl. 19.00

Jeg ville ompotte planten i en lidt større potte med ny jord. Hint: Den smider blomsterne, og sætter en frugt.

På min skærm ser den noget hældøret ud, bladene burde være meget grønne... Men det er nok bare mig. (Og mine potteplanter bliver altid alt for store!)

Jeg ville ompotte med ny jord- og gøde jævnligt fra april-oktober- og vande. Behersket i vintersæsonen.

Mvh
Tine- men sjovt med frugten!

Nyt svar til emnet »Duftranke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Duftranke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider