Forum

Tøring af blomster løg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Arne Christiansen, 11. februar 2020 kl. 11.03

Jeg har nogle hyacint og nogle påskeliljer stående i vinduet der er ved af afblomster.Hvordan gemmer jeg og tørre jeg best blomster løgne.Så de kan komme i en altankasse ?(Jeg har ikke have)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. februar 2020 kl. 12.13

Hæng dem op et tørt, mørkt og gerne køligt sted i f.eks en nylonstrømpe eller net (i en kælder/garage). Dvs det gælder om at holde dem tørre, så de ikke tror de skal gro og så de ikke rådner. Det kan godt være at nogle af dem går til, men de fleste vil nærmest blive glade for en hvileperiode.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2020 kl. 13.40

Hej Arne Christensen

Lige lidt tilføjelser til Søren Duun's råd:

Det er vigtigt, at løgene får mulighed for at samle mest mulig næring fra blade og rødder op i løget. De er en overlevelsesmekanisme for denne type af vækster.
Hyacinter og påskeliljer er (ved menneskers foretagsomme indsats) flyttet fra deres oprindelige voksesteder i tørre steppeegne, hvor tørke er et vilkår hen over sommerperioden mens rigelig vintervæde er et tilbagevendende fænomen. Løgplanterne har over tid tilpasset sig steppeegnenes klima og udviklet en særlig effektiv opsamling af næringsstoffer i løgskællene.

Så vær forsigtig når du hænger dem til tørre - lad top og rod blive på løget - og følger der lidt pottejord med på roden, så lad det sidde indtil det drysser af af sig selv.

Når det er tid for drivning i det sene efterår kan du "pudse løget af" for vissen top og rod og så forhåbentlig få dem til endnu engang at sætte blomst.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Tøring af blomster løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Tøring af blomster løg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider